Reklama

JHVH (Jahve,Jehova) - jediný živý Bůh

hana (St, 18. 7. 2012 - 17:07)

hani, dovolím si kontrovat...nono, jen se tak ptám- třeba někdo názor napíše. Vidíš, jeden názor už tu je :-)

18.7. (St, 18. 7. 2012 - 17:07)

A není to jedno,jestli to bylo z malého,nebo velkého třesku.Máme se dívat přece dopředu,do budoucnosti. Nono,díky i přes můj pestrý pracovní život,toužím jenom po jednom,to tak někdy je. Nemůže mít asi člověk vše...

Jak, z čeho vzn (St, 18. 7. 2012 - 14:07)

k mamutově otázce...Kratce a sovisle.Byl tu odjakživa.Bůh-příroda je věčný-a.

nona (St, 18. 7. 2012 - 11:07)

k mamutově otázce...hani, dovolím si kontrovat další otázkou. Proč myslíš, že by měl člověk nebo věda, o které zde mamut zřejmě mluví, znát ausgerechnet v r.2012 odpověď na tuto otázku?

nona (St, 18. 7. 2012 - 11:07)

Já na Osud a na Karmu...Datumko, ale ano, věřit neznamená vědět, možná, že máš pravdu, člověk by neměl přestat pochybovat, měl by být pokorný i k jiným možnostem. A co se tebe týče, tak energie (nebo jak to nazvat), která z tebe vychází i na této diskuzi je velmi silná a přesvědčivá

hana (St, 18. 7. 2012 - 11:07)

k mamutově otázce přidávám jinou, pro někoho zdánlivě hloupou/ naivní. Jak, z čeho vzniknul vesmír. Prosím o konkrétní odpovědi, názory- ne sáhodlouhé citace čehokoli.

18.7. (St, 18. 7. 2012 - 09:07)

Já na Osud a na Karmu věřím.

mamut (St, 18. 7. 2012 - 09:07)

Pro Věřící - proč si myslíte, že idea evoluce je tmářská ? Argumenty typu - když rozsypu kolečka, hodinky se mi z nich samy nesloží, neberu. Protože si samy odporují - kde by se ve vesmíru vzalo něco tak dokonalého, jako je ten Váš bůh ? Kdo, nebo co by jej stvořilo ? Nevím co cítíte a jakého máte boha, ale co když to není ten pravý ? Jak to poznáte ? A představte si, já v žádného boha nevěřím a vůbec se necítím o nic ochuzen a ani nijak nestrádám. Proč ?

nona (St, 18. 7. 2012 - 09:07)

Ale vždyť o tom to je. Uctívejte každý své pojetí Boha a tolerujte ty, kteří uctívají jiné pojetí Boha, Proč je pro vás tak podstatná teorie, výklad a dohadování se o slovech většinou vytržených z kontextu a různě přeložených.

Třeba všichni věříme v stejného Boha, ať už je to ten jehovistický, katolický, židovský nebo mohamedánský, osobní bůh...jeden věří v bytost, druhý v energii, třetí v přírodu jako nejvyšší moc. BTW vy, kteří vycházíte z Bible, máte mezi sebou nejvíce rozbrojů.

Co v Bibli je a není bylo stejně rozhodnuto na základě politiky na tom koncilu v 3. nebo 4. století, takže katolická církev určila co je hereze a co půjde do bible (ne evangelium Marie Magdal atd). A vy se dnes dohadujete o výkladu toho, co vám stejně určila katolická církev? A to vám nevadí? Na tom koncilu byl určen obsah církve a Svatá Trojice. Proč někteří z vás uznávají komplet Bibli dle katol církve a ne Trojici? Jako kousek ano, kousek ne?

Já vím, že tu bylo nesčetněkrát nakousnuto, ale mamut to opět rozčísl

Věřící (St, 18. 7. 2012 - 08:07)

Chtěla bych Vás překvapit a pokusit se odpovědět, věřím, že má slova oceníte :-)

Mamute obávám se, že tvé myšlenky jsou ovlivněné tmářskou ideou evoluce, proto si myslím, že cokoli napíši bude bráno jako holý nesmysl a výplod zfanatizované mysli.

Přesto ti ale řeknu jedno, já svého živého Boha cítím, jsem přesvědčená o jeho existenci, dává se mi poznat na mých cestách životem. Miluji ho a cením si všeho, co pro mne udělal, dělá a dělat bude.
Ano není vidět, ale dá se vycítit a ta sílu kterou dostávám, když s ním mluvím v modlitbě, ta je reálná, ta je znatelná pouhým okem.
Osobně je mi líto všech lidí, kteří v jeho lásku a moc nevěří, šíleně se ochuzují a zbytečně strádájí.

Jehovisté nepat (St, 18. 7. 2012 - 08:07)

Lidičky, vzpamatujte se !!!...A vo tom to je.
Svými slovy?
Jehovci to nedokážou. Protože si myslí, že oni jsou ti praví a tak tady bude pořád ten kolotoč.

mamut (St, 18. 7. 2012 - 07:07)

Lidičky, vzpamatujte se !!! Těch bohů je jak nas....., každý fanatik tvrdí, že jen ten jeho je pravý - nepřipadá Vám to poněkud ulítlé ? Kdyby nějaký bůh existoval, musel by všechny ty, kteří se ho dovolávají, akorát tak nakopat do pr..... Každý má boha plnou hubu, ale ještě jsem si nevšiml, že by také plnil jeho přikázání. A proč jsou zrovna Židé tím vyvoleným národem ? Vůbec Vám to nepřijde divné ? A Vy, kteří věříte, proč věříte zrovna nějakému Jahvemu, proč nevěříte třeba Aláhovi, Budhovi nebo třeba Perunovi ? Jste vůbec schopni myslet vlastní hlavou ?! I když nepopírám, že např. Bibli sepsali moudří lidé, pořád to byli LIDÉ, ne nějaký bůh. Ale učených knih, jako je Bible, jsou mraky. Proč si pořád myslíte, že jenom Bible ja ta pravá kniha ? Dokáže mi někdo z Vás odpovědět svými slovy, aniž by citoval nesmyslná dogmata ?

18.7. (St, 18. 7. 2012 - 06:07)

Vendelíne,to je dlouhé jak válka s Židy. A víš jak to nakonec dopadlo,Jeruzalém stejně dobili.Jestli je posedlý,tak to stejně nečte...

kuš (St, 18. 7. 2012 - 04:07)

Já to myslel tak, že k...Tak to máš naprostou pravdu.Chce to psat trochu jasnějí.Na jedné straně lidé vymysleli spoustu dobrých věcí, které znamenají pokrok a život unadnují.To je pravda.Pravda je,že na druhé straně ti co mají moc neplní svoje slidy,které dali, když o tu moc usilovali.

Pavel z Moravy (Út, 17. 7. 2012 - 21:07)

11. HEREZE SATURNINA A BASILIDA

Menader, o kterém jsme se zmínili jako nástupci Simona Maga, je původcem jakési stvůry s dvěma jazyky, s dvěma hlavami podobné hadu, Saturnina z Antiochie a Basilida z Alexandrie. Tito jsou původci dvou sobě odporujících herezí. Podle Irenea Saturninus v hlavních bodech učí totéž co Menander, Básilides však pod rouškou hlubšího tajemství svými vymyšlenými bajkami šel mnohem dále (Adv. haer. I,24). V té době velmi mnoho církevních mužů bojovalo za pravdu a se vší výmluvností hájilo apoštolské církevní učení. Někteří se také snažili dát písemnou formou do rukou budoucím věřícím ochranný prostředek proti právě jmenovaným herezím. Z těchto práce tehdy velmi váženého spisovatele Agrippy Kastora, jíž odkrývá hrozné Basilidovy podvody a vyvrací jeho názory, se zachovala až do naší doby. Kastor, když odhaluje tajné učení Basilidovo, sděluje také, že tento Basilides vydal 24 knih o evangeliu. Prý si také vymyslil ve skutečnosti nikdy neexistující proroky jako je Barcabba a Barkoph a ještě jiné. Prý jim dal barbarské jméno, aby vzbudil úžas u těch, kteří jej obdivovali. Dále prý učil, že nic nemá proti pojídání bohům obětovaných jídel a v době pronásledování že je dovoleno zřeknout se víry. Podle zvyku pythagorovců ukládal dále svým přívržencům pětileté mlčení. Uvedený spisovatel uvádí ještě jiné názory Basilidovy a bludy jmenovaných herezí.
Ireneus píše, že jejich současníkem byl Karpokrates, otec jedné sekty tak zvaných gnostiků. Tito chtěli magické umění Šimona Maga vykonávat zcela veřejně a nikoli již potají. Ano, chlubili se dokonce svým zázračným nápojem, který vyvolává určité sny a je ochranou proti démonům, a ještě jinými prostředky. Učili, že kdo chce dokonale vniknout do tajemství jejich učení či vniknout do jejich hrůzného systému, musí páchat i ty nejhorší ohavnosti. Světských vládců, jak se vyjadřovali, možno se zbavit jen tím, že místo obvyklých darů budou co nejoplzleji jednat. Tedy těchto lidí využil zlověstný démon, aby svedené věřící učinil svými otroky a nástrojem zkázy a nevěřícím aby poskytl hojnou látku k tupení Božího Slova. Vždyť jimi šířené falešné zprávy měly potupit všechen křesťanský lid. Právě proto se u tehdejších pohanů rozšířilo nesmyslné a hříšné mínění, že máme hříšný poměr s matkami a sestrami a jíme pokrmy, nad nimiž byla vyslovena kletba. A přece se neměl z toho démon dlouho radovat. Pravda zvítězila a během doby zářila v ještě větším lesku. Pravdou vyvrácené výmysly odpůrců záhy zmizely. Jedna sekta za druhou i se svými novotami se rozplynula, rozštěpily se do mnohotvárných podob a brzy zanikly. Všechny osvěcující pevná ve svých zásadách Církev mající naprostou pravdu naproti tomu den ze dne rostla. Před celým pokolením Řeků i barbarů ukázala svou důstojnost, poctivost a vznešenost stejně jako upřímné smýšlení a čistotu svého božského učení i způsobu života. Časem přestali tupit křesťanství. Jedině naše učení zvítězilo, poněvadž vítězilo čestností, rozumným názorem a moudrou božskou naukou. Od té doby až po naši dobu se nikdo neodvážil urážet naši víru či proti ní vznést podobné pomluvy, jak to rádi v dřívějších dobách naši protivníci rádi činili.

12. CÍRKEVNÍ SPISOVATELÉ TEHDEJŠÍ DOBY, MEZI NIMIŽ VYNIKALI
HEGESIPPOS A JUSTIN

Ostatně v té době měla pravda zase dost velký počet svých zastánců, kteří ne pouze slovy nýbrž i písemnými důkazy bojovali proti bezbožným herezím. Mezi
těmito obhájci vynikal Hegesippos, jehož slov jsme dříve mnohokrát použili, když jsme podle jeho zprávy vyprávěli o rozličných událostech z apoštolské doby.
V 5 knihách, ve kterých zcela nevyumělkovaným způsobem nefalšovaně předával od apoštolů přejaté učení, popisuje dobu, ve které žil. Píše totiž o těch, kteří stavěli pohanské sochy, asi toto: Komu stavěli pomníky a chrámy, může sloužit za příklad ještě nyní Antinoos, otrok císaře Hadriana. Ten je příkladem, k čí poctě jsou antinoejské hry pořádané v naší době. Císař dokonce založil i město a nazval je podle Antinoa a toho nařídil ctít jako proroka.
V této době žil i šlechetný přítel moudrosti Justin6. Tehdy však ještě lpěl na řecké vědě. Ve své Apologii určené Antoniovi mluví o té době. "Nepovažujeme za nevhodné", píše, "zmínit se o Antinoovi, který žil v naší době a kterého všichni ze strachu horlivě uctívali jako boha, ač věděli, kdo byl a odkud pocházel" (Apol. I,29). Týž Justin připomíná i tehdejší židovskou válku těmito slovy: "V před krátkou dobou vypuknuté židovské válce nechal původce židovské vzpoury Barchochebas (Bar Kochba) křesťany hrozně ztrestat, kdyby nezapřeli a neopovrhli Ježíšem Kristem" (Apol. IV,7,8). V témže spise vypráví také, jak z řecké filozofie přešel k úctě Boha. Ukazuje, že to neučinil neuváženě, nýbrž po zralé úvaze. "Byl jsem totiž", tak znějí jeho slova, "přívržencem platonského učení. Když jsem slyšel tupit křesťany a při tom viděl, jak beze strachu šli vstříc smrti a především že se jí nehrozili, pomyslil jsem si, že je nemožné, aby tito lidé holdovali neřestem a rozkoším. Vždyť který zhýralec či slaboch, který považuje tělesnou rozkoš za dobro, by mohl vítat smrt, která by jej oloupila o jeho radost? Nedal by všechno za to, aby mohl zůstat naživu a zůstat skryt před úřady místo aby se dobrovolně udal, šel na smrt? (Apol. IV,31 )".
Týž Justin vypráví také, že Hadrian dostal od váženého prokonzula Serenia Graniana dopis mluvící ve prospěch křesťanů. V dopise píše, že není spravedlivé křesťany bez obžaloby, pouze na pokřik lidí, bez právoplatného rozsudku zabíjet. Proto také že prokonzulovi v Asii Minuciu Fundanovi napsal, aby nikoho neodsuzoval bez obžaloby a bez plně zdůvodněného zločinu. Justin připojuje opis dopisu latinsky psaného. Úvodem však napsal toto: "Také na základě přípisu vašeho otce, velkého a osvíceného císaře Hadriana, mohli bychom od vás žádat rozkaz, aby soudní rozhodnutí proti křesťanům se konalo, jak to my žádáme. Nežádali jsme to proto, že tak Hadrian nařídil, ale že naše prosba je nanejvýš oprávněná. Abyste však věděli, že mluvíme naprostou pravdu, připojujeme opis Hadrianova přípisu. Zní takto!" (Apol. I,68). Připojuje latinský opis. Přeložili jsme jej co možná nejlépe do řečtiny. Zní takto:

13. HADRIANŮV PŘÍPIS, JÍMŽ ZAKAZUJE POTRESTAT KŘESŤANY
BEZ SOUDNfHO VÝSLECHU

"Aelius Hadrianus Minuciovi Fundanovi.
Od tvého předchůdce Serenia Graniana jsem obdržel dopis. Nepovažuji za dobré připustit bez přísného vyšetření věci, aby tito lidé byli znepokojováni a udavačům byla dávána možnost jednat špatně. Jestliže tedy obyvatelé provincie by mohli v takové obžalobě proti křesťanům uvést, co by křesťané i před soudem mohli potvrdit, suď je podle toho. Neužívej však donucování ani nedávej na pokřik žalobců. Mnohem důstojnější je prošetřit, zda žaloba je odůvodněná. Jestliže je někdo obžaluje a dokáže jim, že udělali něco proti zákonu, vynes rozsudek podle velikosti provinění. Kdyby se však žaloba zakládala na pouhé pomluvě, ať, při Herkulovi, je potrestán žalobce podle velikosti falešného udání" (Apol. I,69). Takový je obsah dopisu Hadrianova.

14. ŘÍMŠTÍ A ALEXANDRIJŠTÍ BISKUPOVÉ ZA ANTONIOVY VLÁDY

Když Hadrian po 21 leté vládě zemřel, správu římské říše převzal Antonius Pius7. V prvním roce tohoto císaře zemřel Telesphorus. Římskou církev řídil 11 let. Po něm nastoupil na biskupský stolec v Římě Hyginus. Ireneus vypráví, že Telesphorus oslavil konec svého života mučednickou smrtí.

15. ZAKLADATELÉ SEKT V TEHDEJŠÍ DOBĚ

Ireneus na témže místě uvádí také, že v době jmenovaného římského biskupa Hygina žil v Římě zakladatel sekty Valentinus a původce marcionistického bludu Cerdo (Kerdon). Ireneus Říká: "Valentinus přišel do Říma za Hygina, svou činnost rozvinul za Pia a žil až do Aniceta. Cerdo, předchůdce Marciona žil právě v době devátého biskupa Hygina. Vstoupil do církve a přiznal své bludy. I potom to dělal tak, že tajně učil (svým bludům) a hned je zase odvolal, až konečně usvědčen z bludu sám se odloučil od společenství bratří." Tuto zprávu nám podává Ireneus ve třetí knize proti Herezím. Ve své první knize říká o Cerdonovi: "Jistý Cerdo, který se vzdělal ve škole simonianů a v době biskupa Hygina se zdržoval v Římě, učil, že Zákonem a Proroky ohlášený Bůh není Otcem našeho Pána Ježíše Krista. Jednoho prý známe, druhého však nikoli. Jeden že se jeví jako spravedlivý, druhý jako dobrý, Cerdonovým následovníkem byl Marcion z Pontu, který své učení šířil ohavným rouháním" (Adv. haer. I,27). Ireneus poukazuje také na Valentinův bludný názor na hmotu a odhaluje zakrývanou zlobu tohoto číhajícího hada. Kromě toho vypráví také o jakémsi Markovi, který se prý vyznal v magických podvodech. Uvádí také, jak zasvěcují do svých odporných mysterií. "Jedni", píše Ireneus, "připravují svatební postel a zasvěcení provádějí tím, že nad zasvěceným vyslovují určitá slova. To, co zde činí, nazývají duchovním zasvěcením a tvrdí, že takové je manželství v nebi. Jiní zasvěcence vedou k vodě a zatímco je křtí říkají: Ve jménu neznámého Otce všehomíra, ve jménu, pravdy, matky všeho a ve jménu toho, který sestoupil na Ježíše. Jiní zase k tomu vyslovují hebrejská jména, aby zasvěcující se měl při tom větší posvátnou hrůzu."
(Iren. Adv. haer. I,21,3).

16. BISKUPOVÉ V ŘÍMĚ A ALEXANDRII

Když Hyginus po čtyřleté biskupské službě zemřel, převzal řízení římské církve Pius. V Alexandrii byl však zvolen za biskupa po Eumenovi, který vedl tamní církev 13 let, Marcus. Když Marcus po 10 letém řízení zemřel, převzal řízení alexandrijské
církve Keladion. V Římě zemřel Pius v 15. roce své biskupské služby a hlavou římské církve byl ustanoven Anicetus. V jeho době přišel Hegesippus do Říma, jak sám vypráví, a zdržel se tu až do doby, kdy byl biskupem

Pavel z Moravy (Út, 17. 7. 2012 - 21:07)

27. PODVODNÍK MENANDER

Po Šimonu Magovi následoval Menander, který svým chováním stejně jako Šimon se projevil jako účinný nástroj ďábelské síly. I Menander byl Samaritán a své magické umění stejně jako jeho mistr dovedl k nejvyšší dokonalosti, měl však ještě bohatší zásobu nesmyslných výmyslů. Tvrdil totiž že je vykupitelem a byl poslán z říše neviditelných eónů vykoupit lidi. Nikdo, učil dále, nemůže dosáhnout moc nad anděly stvořiteli světa, kdo není před tím uveden do jím naučeného magického umění a nebude jím pokřtěn. Komu se dostalo pocty být tímto křtem pokřtěn, ten již v tomto životě dosáhne nesmrtelnosti a nikdy nezemře, bude vždy mladý a nesmrtelný. Toto učení možno lehce poznat z Ireneových knih (Adver. haer. I,23,5). I Justin tam, kde se zmiňuje o Šimonovi a o tomto, říká: Víme, že jistý Menander, také Samaritán z vesnice Karattaia Šimonův žák na podnět démonů přišel do Antiochie a mnohé svým uměním svedl. Přemluvil své přívržence, že nezemřou. Ještě nyní existují jedinci jeho strany, kteří to tvrdí" (Apologia I,26). Ve skutečnosti lstivý ďábel se snaží prostřednictvím takových podvodníků urážet magickým uměním velké tajemství víry a vysmívat se křesťanskému učení o nesmrtelnosti duše a zmrtvýchvstání. Avšak ti, kteří si vyvolili takovéto spasitele, ztratili veškerou naději na spasení.

28. HEREZE EBIONITŮ

Jiné, které zlý duch nemohl odvést od Božího Pomazaného, podmanil si tím, že poznal jejich slabou stránku. Staří je nazvali ebionity, protože měli o Kristu ubohé přízemní představy. Považovali jej totiž za pouhého obyčejného člověka, který jen pro svou mravní dokonalost se prohlašuje za spravedlivého a že byl zplozen stykem muže s Marií. Zachovávání Zákona považovali za naprosto nutné, jako by vírou v Krista a životem podle Krista nemohli dosáhnout blaženosti. Jiní z nich, kteří se rovněž nazývali ebionité, vyvarovali se takových nesmyslů a nepopírali, že Kristus se narodil z Panny a Ducha Svatého. Avšak nechtěli přiznat, že Kristus předtím existoval jako Bůh, jako Slovo a Moudrost. Tím se dopustili téže bezbožnosti jako ti před tím uvedení, zvláště když se horlivě snažili konat obřady mojžíšského zákona týmž způsobem jako Židé. Tvrdili, že je nutno zcela zavrhnout listy apoštola Pavla. Toho nazývali odpadlíkem. Uznávali pouze Evangelium podle Židů (Evapgelium secondum Hebreos), ostatní evangelia považovali za bezcenná. Sabbat a ostatní židovský způsob života zachovávali jako Židé, neděli však slavili stejným způsobem jako my jako památku zmrtvýchvstání Spasitele. V důsledku tohoto jejich učení dostali jméno Ebionité, což znamená nepatrné poznání. "Ebion" znamená "žebrák".

29. HERESIARCHA CERINTHUS

V téže době měl také Cerinthus vystoupit jako zakladatel jiné sekty. Gaius, o němž jsem se dříve na jiném místě zmínil, píše o něm ve své Disputatio: "Ale i Cerinthus vypráví nám ve svém Zjevení jakoby psaném nějakým velikým apoštolem 0 obdivuhodných věcech, které prý mu sdělili andělé. Tvrdí, že po zmrtvýchvstání přijde na zem Kristovo království a lidé že v tomto jeruzalémském státě budou znovu holdovat vášním a radovánkám. A jako nepřítel božských spisů prohlašoval, že svatební veselí bude trvat 1 000 let. Tím lehko svedl neznalé: `
I Dionysius,12 který v naší době byl biskupem alexandrijské církve, ve druhé knize svých přislíbeních (De promissionibus), kde uvádí něco ze staré tradice o Janově Zjevení, se takto zmiňuje o tomto muži: "Cerinthus, který založil po něm nazvanou sektu, prý chtěl dát svým výmyslům zdání hodnověrnosti, tímže svou knihu uvedl pod jménem Jan. Hlavně učil, že bude na zemi Kristovo království. Po takovém jako smyslný požívačný člověk toužil. Snil, že to království bude sestávat v ukájení břicha a zvířecích pudů to je v jídle, pití, svatebních hostinách. A krásnými slovy vylíčil, že v království budou jen svátky s obětmi a obětními hostinami". Tolik Dionysius.
Ireneus uvádí ve své první knize proti herezím (Adv. haer. I,26) ještě několik jiných od něho pocházejících utajovaných bludných názorů. Ve třetí knize vypráví zaznamenání hodnou událost, za níž podle své výpovědi děkuje Polykarpovi. Apoštol Jan přišel totiž do lázní se vykoupat. Když se však dozvěděl, že je tam Cerinthus, vyskočil a utíkal ven. Nechtěl totiž být s ním pod jednou střechou. Totéž radil i svému průvodci slovy: "Utečme, lázně by se mohly zřítit, protože je uvnitř nepřítel pravdy Cerinthus".

30. MIKULÁŠ A PO NĚM NAZVANÁ SEKTA

V této době povstala také tak zvaná sekta nikolaitů, ale jen na krátký čas. Zmiňuje se o nich i Zjevení Jana (2,6,14,15). Jako zakladatele své sekty označují s chloubou Mikuláše, jednoho z jáhnů, kteří spolu se Štěpánem byli od apoštolů ustanoveni pro službu chudým (Sk 6,5). Klemens Alexandrijský vypráví ve 3. knize svých Stromata doslovně toto: "Tento Mikuláš prý měl hezkou ženu. Když mu po nanebevstoupení Spasitele vytýkali žárlivost, přivedl svou ženu do shromáždění a nabídl ji každému, kdo by se s ní chtěl oženit. Tento způsob jednání prý dokonale souhlasí s jeho výrokem, že je nutno pohrdat tělem. Jeho přívrženci slepě a neuváženě následovali jeho slova a ukájeli svou tělesnost ohavným způsobem. O Mikulášovi jsem však slyšel, že krom své ženy žádnou jinou neměl a že z jeho dětí dcery zastárly jako panny a jeho syn že se rovněž vyvaroval výstředností. Je-li tomu tak, předvedení své paní bylo důkazem, že se dovedl ovládat a nebyl vášnivý co se týče tělesných požitků. To ovětluje i jeho výrok "Pohrdat tělem". Jak věřím, nechtěl podle přikázání Pána sloužit dvěma pánům, rozkoši a Pánu. I Matěj měl učit, že nutno s tělem bojovat a pohrdat jím, nedovolit mu žádnou rozkoš; duši že je nutno bránit vírou a poznáním" (Stromata III,6). Toto by mohlo stačit o těch, kteří v udaném čase se snažili zfalšovat pravdu, zmizeli však rychleji než zvuk.

31. APOŠTOLOVÉ, KTEÍŘÍ BYLI ŽENATÍ

Týž Klement, jehož slova jsem právě uvedl, kvůli těm, kteří zavrhovali manželství, vypočítává ty z apoštolů, kteří žili v manželství (Stromata III,6). "Či snad", píše tam, "opovrhují apoštoly? Vždyť Petr i Filip měli děti, ano, Filip své dcery i provdal. Pavel se v jednom ze svých listů nerozpakuje pozdravovat svou manželku, kterou sebou nevodil, aby se snáze mohl věnovat své službě." Poněvadž jsme již na to přivedli řeč, nebylo by neuvážené uvést z Klementa jinou vyprávění hodnou událost. Ten v 7. knize svých Stromat vypráví toto: "Když blažený Petr viděl svou manželku vést na popravu, prý se zaradoval, že ji Bůh povolal do své vlasti. Volal ji jménem, povzbuzoval a těšil ji: Pamatuj, moje drahá, na Pána! Manželství blažených bylo takové, jaká byla láska vnitřně dokonale spojených." Myslím, že jsem to právem uvedl.

32. SMRT JANA A FILIPA

U Petra a Pavla jsme již dříve uvedli dobu, způsob i druh jejich smrti, stejné i místo, kde byly pochovány jejich tělesné pozůstatky. O Janovi jsme poznamenali jen něco. O jeho hrobu jsme se dozvěděli z dopisu biskupa efezské obce Polycrata, který poslal římskému biskupu Viktorovi. Zmiňuje se v něm o Janovi a apoštolu Filipovi, jakož i o dcerách Filipa." "Vždyť i v Asii", píše v něm," odpočívají velká světla, která vstanou z mrtvých při posledním dnu při příchodu Pana. V tento den přijde z nebe Pán ve slávě a vyhledá všechny svaté. Filipa, jednoho ze dvanácti apoštolů, který je pochován v Hierapoli13 se dvěma svými dcerami, které zestárly jako panny, jakož i s jeho třetí dcerou, která žila jakýmsi duchovním životem a odpočívá v Efezu. Stejně i Jana, který spočíval na prsou Pána a jako kněz Pána nosil čelenku (to petalon) 14 a byl svědkem i učitelem víry. Tento leží pohřben v Efezu". Tolik o jejich smrti. Také v krátce předtím uvedeném Gaiově Dialogu se Proclus, s nímž je veden ten rozhovor, vyjadřuje o smrti Filipa a jeho dcer stejně jako dříve jmenovaný Polycrates." Po tom byly v Hierapolis v Asii 4 prorokyně, Filipovy dcery. Jejich hrob i hrob jejich otce se tam ještě nachází". Tolik tento. Lukáš ve svých Skutcích se však zmiňuje o Filipových dcerách, které se zdržovaly se svým otcem v judejské Caesareji a měly dar prorokování. Píše doslovně toto: "Přišli jsme do Caesareje a vstoupili jsme do domu evangelisty Filipa, který byl jedním ze sedmi jáhnů, a zůstali jsme u něho. On měl čtyři neprovdané dcery, a ty prorokovaly" (Sk. 21,8,9).
Tím jsme nyní uvedli všechno, co bylo třeba vědět o apoštolech a apoštolské době, o Písmu svatém, které nám zanechali, o sporných knihách, přesto však ve většině církví veřejně na shromážděních čtených, jako i o těch, které jsou zcela podvržené a cizí apoštolské pravověrnosti. Nyní chceme po pořádku přistoupit k vyprávění dalších událostech.

33. JERUSALÉMSKÝ BISKUP SYMEON UMÍRÁ MUČEDNICKOU SMRTÍ

Po Neronovi a Domitianovi za císaře Trajana, o jehož době teď mluvíme, kvůli vzpourám v jednotlivých městech vypuklo znovu proti nám pronásledování. Při něm zemřel mučednickou smrtí Kleofášův syn Symeon, o kterém jsme se zmínili, že byl druhým jeruzalémským biskupem. Dosvědčuje to týž Hegesippus, jehož slova jsem již dříve při různých příležitostech uvedl. Když mluví o některých hereticích, poznamenává, že uvedený Symeon byl od nich v té době obžalován. Po mnoho dní byl pro křesťanskou víru mučen. Soudce i kolem stojící lidé žasli nad jeho statečností. Nakonec však skončil svůj život tak jako Pán. Přesto však je nejlépe slyšet slova samotného historika. Znějí doslovně takto: "Někteří z těchto heretiků obžalovali Kleofášova syna Symeona, že je Davidovým potomkem a křesťanem. A tak Symeon ve stáří asi 120 let za císaře Trajana a legáta konsula Attika15 zemřel mučednickou smrtí". Tentýž dějepisec vypráví dále, že se tehdy velmi horlivě pátralo p

Pavel z Moravy (Út, 17. 7. 2012 - 21:07)

29. NESPOČETNÉ ÚTRAPY ŽIDŮ A JEJICH POSLEDNÍ
VÁLKA S ŘÍMANY

Josef (Válka žid. II,14,15) velmi ze široka líčí neštěstí, které postihlo židovský národ. Mezi mnohým jiným uvádí také, že na Florův rozkaz bylo bičováno neobyčejně mnoho vážených Židů a že v Jeruzalémě byli ukřižováni. Tento Florus byl zemským správcem Judeje v době, když začala válka, a sice ve 12. roce Neronovy vlády. K tomu Josef dodává (Válka žid. II,l8), že Židé v Syrii se bouřili. Obyvatelé města nemilosrdně hubili Židy jako své nepřátele. Bylo prý možno vidět plno nepohřbených mrtvol. Starci i děti byli na sebe naházeni, ležela tam mrtvá ženská těla. Celá provincie že byla postižena nepopsatelnými pohromami. Nejhorší však, co se vůbec mohlo stát, byl strach před tím, čím jim bylo hrozeno. Tak o tom mluví Josef. Tak to tehdy bylo se Židy.

Kniha III.

1. KDE APOŠTOLOVÉ HLÁSALI KŘESŤANSTVÍ

To tedy stihlo Židy. Svatí apoštolové a učedníci našeho Spasitele se však rozešli do celého světa. Tomáš, jak vypráví tradice, působil u Parthů, Ondřej u Skythů, Jan v Asii, kde také po dlouhém pobytu zemřel v Efezu. Petr, zdá se, kázal v Pontu, Galatii, Bithynii, Kappadocii a Asii rozptýleným tam žijícím Židům. Nakonec přišel i do Říma a byl tam, jak si přál, ukřižován hlavou dolů. Co mám říci o Pavlovi, který šířil radostné poselství Kristovo od Jeruzaléma až po Illyricum1 a nakonec zemřel v Římě za Nerona mučednickou smrtí? O tom vypráví Origenes ve 3. knize svého komentáře ke Genesi.

2. PRVNÍ PŘEDSTAVENÝ ŘÍMSKÉ CÍRKVE

Po mučednické smrti Petra a Pavla byl zvolen za biskupa římské církve nejprve Linus. O něm se zmiňuje Pavel, když píše z Říma Timotheovi, při pozdravu na konci listu.

3. LISTY APOŠTOLŮ

Petrův list zvaný první všichni uznávají za pravý. I starší církevní učitelé jej jako pravý používali ve svých vlastních spisech. Co se týče tak zvaného druhého listu zachovala se nám tradice, že nepatří k novozákonním knihám. Přesto se však mnohým zdál užitečný a byl proto s ostatními spisy pilně čten. Avšak spisy, které mají titul Skutky Petrovy, Evangelium Petrovo, Kázání a zjevení Petra, nejsou, jak víme, vůbec počítány ke katolickým spisům, ježto žádný církevní spisovatel ani z těch starších ani z naší doby jich jako svědectví nepoužil. Během svých Dějin budu mít příležitost se zmínit, až budu mluvit o církevních představených, kteří církevní spisovatelé tyto pochybné knihy čas od času používali, co to bylo za knihy, dále co řekli o kanonických spisech všeobecně považovaných za pravé a také o těch pochybných.
U Petrových spisů, jak jsem dříve uvedl, jsem shledal jen jeden za pravý a u starých církevních představených všeobecně uznávaný. Od Pavla je jistě 14 listů. Nutno však spravedlivě přiznat, že někteří byli proti listu Židům. Odvolávali se totiž na římskou církev, která neuznávala, že tento list napsal Pavel. Ve vhodné době uvedu co naši předchůdci řekli o tomto listu. Tak zvané Skutky Pavlovy (Praxeis Paulu) jsem také nenašel mezi všeobecně uznávanými spisy. Ježto dále apoštol Pavel mezi pozdravy, které připojuje na konci svého listu Římanům, vedle jiných se zmiňuje také o Hermovi, od kterého má být spis Pastýř, nutno tu poznamenat, že tento spis Pastýř někteří neuznávají. Proto nesměl být počítán mezi všeobecně jako pravé uznávané spisy. Jiní, zvláště ti, kteří jsou vyučováni počátkům našeho náboženství, považují jej za nepostradatelný. Proto, jak víme, je v církvích veřejně používán a já jsem shledal, že i někteří z nejstarších církevních spisovatelů jej používali. Tolik k poučení o božských knihách všeobecně uznávaných za pravé i o těch neuznávaných.

4. PRVNÍ NÁSTUPCI APOŠTOLŮ

Že Pavel svým kázáním pohanům od Jeruzaléma až po Illyricum položil základ církevním obcím, vysvítá z jeho vlastních slov a rovněž z toho, co Lukáš vyprávěl ve Skutcích (13n). V kterých provinciích kázal Petr Krista lidem z obřízky a učil o nové úmluvě, možno jasně poznat z jeho dříve uvedených a všeobecně jako pravé uznávaných listů. Vždyť napsal list Židům rozptýleným v Pontu, Galacii, Kappadocii, Asii a Bithynii (I P 1,1). Kolik však a kteří byli uznáni jako praví nástupci apoštolů starat se o obce založené apoštoly, není lehké zjistit krom asi těch, o kterých je možno dozvědět se z Pavlových slov. Vždyť jeho spolupracovníků či, jak je nazýval, spolubojovníků bylo velmi mnoho. Většina z nich byla poctěna nesmrtelnou památkou, poněvadž jim ve svých listech vydal nepomíjivé svědectví. I Lukáš ve svých Skutcích uvádí jménem jeho žáky (SK 16n). O Timotheovi se vypráví, že byl prvním biskupem efezské obce, stejně jako Titus křesťanské obce na Krétě. Lukáš, lékař z Antiochie žil většinou v Pavlově společnosti a stýkal se i s jinými apoštoly. Jako důkaz, že uzdravoval duše - naučil se to od Pavla -, zanechal nám dvě knihy, které napsal z Božího podnětu. Jedna kniha je jeho evangelium. Podle vlastního svědectví zpracoval je tak, jak mu to předali ústně ti, kteří od počátku byli očitými svědky a služebníky Slova a které, jak sám říká, od počátku následoval. Druhá kniha jsou Skutky apoštolů, ve kterých vypsal ne to, co slyšel, nýbrž co sám zažil. Říká se, že Pavel je obvykle nazýval Lukášovým evangeliem, poněvadž o svých spisech užil výrazu "podle mého evangelia" (Ř 2,16; 2 Tim 2,8).
Z ostatních Pavlových žáků byl Krescens, jak Pavel sám dosvědčuje, poslán do Gallie. Linus o němž se Pavel zmiňuje ve 2. listu Timotheovi, že je u něho v Římě, byl hned po Petrovi, jak bylo dříve řečeno, zvolen biskupem římské církve. Také o Klementovi, který byl ustanoven jako třetí biskupem římské církve, dosvědčuje Pavel že byl jeho spolupracovníkem a spolubojovníkem (Fil 4,3). Areopagita Dionysios, který podle Skutků Lukášových po Pavlově řeči k Athéňanům na Areopagu uvěřil (Sk 17 34), se stal prvním athénským biskupem. Tak to sděluje jiný starý Dionysios, biskup korintské církve. O těch, kteří během času se stali nástupci apoštolů, se zmíním v Dějinách na patřičném místě.
Nyní pokračujeme ve svém vyprávění!

5. POSLEDNÍ OBLÉHANÍ ŤIDŮ PO KRISTOVĚ SMRTI

Po 13 leté Neronově vládě seděli na trůnu Galba a Otho jen jeden rok a šest měsíců.2 Na to Vespasian, který se vyznamenal v bojích proti Židům, sám se prohlásil za císaře a tamními legiemi byl povolán za samovládce. Když se vrátil do Říma, pověřil svého syna Tita vedením války proti Židům.3 Po nanebevstoupení našeho Spasitele se Židé nespokojili s tím, co učinili Spasiteli, nýbrž zločinně jednali s většinou apoštolů. Nejprve ukamenovali Štěpána, po něm sťali Zebedova syna a Janova bratra Jakuba. Jakub, který po nanebevstoupení Pána obdržel tamní biskupský stolec, byl usmrcen způsobem, o kterém jsme mluvili. Ostatní apoštolové po nesčetných nástrahách proti jejich životu byli vyhnáni z Judeje. Z příkazu Krista, který jim řekl "Jděte a učte všechny národy ve jménu mém" (Mt 28,19), vydali se hlásat evangelium všem národům. Také křesťanská obec v Jeruzalémě dostala pokyn, který byl oznámen z nebe tamním vynikajícím křesťanům, opustit před válkou město a usadit se v Pereji4 v městě zvaném Pella. Do tohoto města odešli všichni věřící křesťané z Jeruzaléma, takže hlavní královské město židovské stejně jako celá Judea byla zcela opuštěna svatými muži. Nyní stihl spravedlivý Boží trest Židy i celé toto bezbožné pokolení za tolik zločinů vůči Kristu a jeho apoštolům. Kolik a jaké pohromy tehdy se všech stran postihly celý národ, jak obyvatelé trpěli velkým hladem, jak tisíce lidí bez rozdílu věku a pohlaví přišlo o život mečem, hladem a rozličnou smrtí, kolik židovských měst bylo obleženo, kolik hrůzy a ještě víc než hrůzy viděli ti, kteří se utekli zachránit se do Jerusaléma, jednoho z nejzpevněnějších měst, stejně jako o průběhu války a v ní spáchaných zločinech, konečně o ohavném proroky předpověděném (Dan. 9,27; Mt 24,15) zpustošení kdysi slavného Božího chrámu, jak byl zcela rozbořen a úplně zničen ohněm - o tom všem, kdo má chuť, může se dočíst v Josefových Dějinách války židovské. Stojí zato uvést, že tento historik uvádí množství těch, kteří z celé Judeje v oněch velikonočních dnech se shromáždili v Jeruzalémě a, abych užil jeho slov, byli tam uzavřeni jako ve vězení. Udává jich asi na 3 milióny. Bylo to však i spravedlivé. Boží spravedlností na ně uvalená zkáza v podobě vězení je stihla právě v den, kdy odsoudil k smrti dobrodince všech Spasitele, Ježíše Božího Pomazaného. Co se jim jednotlivě přihodilo ať už mečem či jiným způsobem, to přejdu. Myslím, že se musím zmínit o utrpení, které jim způsobil hlad, aby čtenáři poznali, jaký trest stihl Židy za zločin nedávno spáchaný na Božím Pomazaném.

6. HLAD, KTERÝ POSTIHL ŽIDY

Vezměme opět pátou knihu Josefových Dějin a přečteme si o hrůze tehdejších událostí. "Bohatým", říká tento historik, "bylo setrvání ve městě ke zkáze. Vždyť mnohý byl kvůli svému bohatství zabit pod záminkou, že chtěl přeběhnout k nepříteli. S hladem rostla i zuřivost rebelů a obojí rostlo ze dne na den. Ve městě nebylo obilí. Vzbouřenci vnikali do domů a všechno prohledávali. Jestliže tam něco našli, zle nakládali s obyvateli, protože prý to zatajili. Nenašli-li nic, bili je, protože prý si to dobře schovali. Jako důkaz, že má či nemá potraviny, sloužilo tělesné vzezření nešťastného. U těch, kteří měli ještě pevné zdraví, měli za to, že mají zásobu potravin. Kdo již umírali, ty ponechali svému osudu. Za nerozumné považovali zabíjet ty, kteří z hladu byli blízko smrti. Mnozí potají dávali celé své jmění za jednu měřici pšenice, jestliže byli bohatší. Kdo mohli dát jen málo, dostali za to jen jednu měřici ječmene. Pak se ukryli do tajných koutů svých příbytků. Jedni jedli z velkého hladu nemleté obilí, jiní si připravovali chléb tak, jak jim právě bída a strach radil. Stůl nebyl nikde prostřen k jídlu, nýbrž hned s ohně si brali ještě

Pavel z Moravy (Út, 17. 7. 2012 - 21:07)

14. PETR V ŘÍMĚ

Ještě v době vlády Claudia přivedla všemohoucí a nade vše lidi milující božská prozřetelnost do Říma velmi statečného a velikého mezi apoštoly Petra. Pro své ctnosti byl mluvčím ostatních apoštolů. Měl se postavit proti nepříteli lidského života. Tento statečný Boží vojevůdce ozbrojen Božími zbraněmi přivezl z východu obyvatelům západu cenné zboží, světlo osvěcující rozum, slovo přinášející lidem spásu. Kázal o Božím království.

15. MARKOVO EVANGELIUM

Když nyní Boží slovo u Římanů zakotvilo, moc Šimona zhasla a s ním zanikla. Světlo víry tak osvítilo srdce Petrových posluchačů, že nepovažovali za dostačující spokojit se pouze s posloucháním a nepsaným učením božského slova. Mnohokrát proto žádali Petrova průvodce Marka, od něhož.je evangelium, aby jim zanechal písemnou památku jimi hlásaného učení. A neustali ve svých prosbách, dokud jej k tomu nepohnuli. Tak dali podnět k písemnému evangeliu, které se nazývá podle Marka. Když se apoštol osvícen Duchem svatým prý o tom dozvěděl, měl radost
z horlivosti lidí a knihu schválil, aby byla čtena v církevních obcích. Vypráví to Klement v 8. knize svých Poučení. Totéž říká i hierapolský16 biskup Papias. O Markovi se zmiňuje Petr ve svém prvním listě, který napsal v Římě, když Řím nazývá Babylonem. Říká totiž: "Pozdravuje vás sesterská obec v Babyloně a můj syn Marek" (1 P 5,13).

16. MAREK PŘINESL EVANGELIUM EGYPŤANŮM

Tento Marek měl odcestovat do Egypta a tam hlásat evangelium, které napsal. V Alexandrii založil křesťankou obec. Hned na začátku uvěřilo velmi mnoho mužů a žen. Vedli velmi zdrženlivý a přísný život, takže i Philo uznal za vhodné napsat o jejich shromážděních, jejich hostinách, zaměstnání i o celém jejich způsobu života.

17. PHILO O ASKETECH V EGYPTĚ

Philo se prý v době Claudiově stýkal v Římě s Petrem, který tehdy tam tamním obyvatelům hlásal evangelium. Nemuselo by to být nepravděpodobné, poněvadž jeho spis, který později po mnoha letech vydal, zřetelně obsahuje církevní předpisy, které i my ještě nyní zachováváme. Poněvadž popisuje život našich asketů tak přesně, budí to dojem, že je Philo nejen viděl, nýbrž i jejich způsob života schvaloval. Obdivuje a chválí tehdy žíjící apoštolské muže, kteří byli pravděpodobně hebrejského původu a proto většina jich velmi úzkostlivě zachovávala starožidovské obyčeje. Napsal spis "O rozjímavém životě či o prosebnících" (De vita contemplativa seu supplicum virtutibus-Peri biou theóretikou e iketón). V úvodu říká, že k vyprávění nechce nic přidat, co by nebylo pravda. Říká, že oni muži byli nazývání therapeuty a ženy, které tam s nimi žily, therapeutkami. Jako důvod jejich zvláštního pojmenování uvádí, že podobně jako lékaři léčili a uzdravovali ty, kteří k nim přicházeli, nebo že uctívali Boha čistou neposkvrněnou službou. Zda jim sám Philo dal toto jméno, když je tak nazval podle jejich způsobu života, či zda se skutečně první zakladatelé hned na začátku tak nazývali, poněvadž jméno "křesťan" nebylo ještě všude rozšířeno, o tom netřeba pátrat. Ostatně dosvědčuje, že se především zříkali majetku. Říká totiž: "Jakmile se oddali tomuto životnímu řádu, přenechávají svůj majetek příbuzným. A když se nyní zřekli všech světských starostí, odejdou z města a pobývají na osamělých místech a v zahrádkách, poněvadž vědí, že styk s lidmi, kteří nemají stejné zásady jako oni, je pro ně škodlivý a není pro ně. Toto v oné době asi činili ze šlechetné pravé víry, poněvadž se snažili napodobit život proroků. Jako ve Skutcích apoštolů je uvedeno, že všichni žáci apoštolů prodávali svůj majetek a své jmění a rozdělovali všechno podle potřeby všem, takže nebylo mezi nimi žádného chudého (Sk 2,45)". "Prodávali totiž", tak zní toto místo, "majetníci polí nebo domů vše a stržené peníze přinášeli a kladli apoštolům k nohám. Rozdávalo se pak každému, jak komu bylo potřebí" (Sk. 4,34,35). Po tom, co zde bylo uvedeno doslovně dodává toto: "V mnoha krajinách se najdou lidé druhu therapeutů. Vždyť i Řekové i barbaři toužili po účasti na dokonalém dobru. Zcela zvlášť co do počtu je jich hodně v Egyptě, jmenovitě v blízkosti Alexandrie v tak zvaných nomoi, pastvinách. Ze všech krajů přicházejí sem ti nejšlechetnější jako by do vlasti therapeutů. Nejvhodnějším místem byla krajina na druhé straně jezera Mareotis na mírně vyvýšené planině, kde se cítili bezpeční a bylo tam mírné podnebí." (De vita contempl. 3). Když popisuje jejich obydlí, mluví o kostelích nacházejících se v krajině. "V každém domě" říká, "je posvátný pokoj zvaný svatyně (semneion) a místo k bydlení (monastérion). Zde odloučeni od světa prožívají tajemství dokonalého života. Jedí a pijí jen tolik, kolik je potřebné k udržení života. Dovnitř si berou sebou jen Zákon, proroctví proroků, chvalozpěvy (žalmy) a podobně, aby se zdokonalovali v poznání a úctě k Bohu". Krátce na to říká: "Všechen čas od rána do večera věnují rozjímání. Čtou Písmo svaté a jako jejich předkové si je vysvětlují alegoricky. Věří totiž, že slova jsou obrazy skryté pravdy, kterou musí z obrazů odhalit. Mají také spisy starých mužů, kteří jako zakladatelé jejich sekty zanechali jim mnoho památek v alegoriích zachovaného učení. Ty používají jako vzor a řídí se jejich zásadami". Toto řekl muž, který asi sám slyšel, jak oni vykládali evangelium. Co uvádí o jimi používaných spisech starých, je velmi pravděpodobné, že jsou to evangelia a spisy apoštolů, jakož i domnělé komentáře ke starým prorokům, z nichž některé obsahují list Židům a jiné Pavlovy listy. Pak mluví o nových žalmech, které si vytvářejí. "Neoddávají se pouze rozjímání, nýbrž skládají i chvalozpěvy a Boží chvály v rozličných verších a nápěvech skládaných do rytmu."
Také mnoho jiného uvádí o nich Philo v této knize. Myslím si, že je nutno porovnat jejich život s životem církve a pak se ukáže, že žijí životem podle zásad církve. Jestliže však někdo nevěří, že to odpovídá evangelijnímu pojetí církve, nechť se dá přesvědčit aspoň Philovými slovy. Jestliže má jiné mínění, on jej přesvědčí. Philo totiž píše: "Zdrženlivost považují za základ, na ní pak stavějí ostatní ctnosti. Pokrm nebo nápoj by nikdo z nich nepřijal před západem slunce. Usilovat o moudrost považují za hodné světla, potřeby těla za hodné tmy. Proto prvnímu věnují celý den, druhému však jen krátkou část noci. Kdo více žízní po moudrosti, ti teprve až po třech dnech pomýšlejí na jídlo. Jiní zase ze samé lásky k moudrosti si odříkají i dvojnásobnou dobu a až po šesti dnech přijmou nutnou potravu".
Tato Philova slova se podle mého názoru vztahují na přívržence našeho náboženství. Kdyby však někdo tvrdošíjně trval na svém názoru, ať se dá přesvědčit ještě nápadnějšími znaky, které nejsou nikde jinde než u náboženských zvyků křesťanů, které odpovídají předpisům evangelia. To jej usvědčí z tvrdošíjnosti. Philo totiž říká, že u těch, o kterých byla řeč, jsou i ženy. Většina z nich jsou staré panny, které se rozhodly zachovávat panenství ne z nutnosti jako některé řecké kněžky, nýbrž dobrovolně. Odříkají se tělesných žádostivostí, poněvadž netouží po smrtelném potomku, nýbrž po potomku nesmrtelném, kterého může zrodit jedině duše milá Bohu. Dále Philo pokračuje ještě jasněji: "Písmo svaté vysvětlují v alegoriích. Celý Zákon podle názoru těchto lidí se podobá živé bytosti: vnější podoba slova je tělo a ve slovech skrytý smysl je duše. Tohoto smyslu se snaží tato sekta přesně dopátrat a prostřednictvím slov jakoby v zrcadle se dívá na obdivuhodnou krásu myšlenek."
Co mám krom tohoto ještě uvést? O jejich společných shromážděních, jejich zaměstnání, kde muži i ženy jsou odděleni? O jejich náboženských úkonech, které až dodnes jsou konány zvláště v době svátků utrpení našeho Pána, kdy se postíme, bdíme a rozjímáme o slovech Písma? Toto dost přesně popisuje často námi zmíněný Philo ve svém díle tak, jak až do dneška lze to vidět jen u nás. Zmiňuje se o nočním bdění, o velkých svátcích, o svatých cvičeních při tom; o zpěvech, které zpíváme, jak jeden důstojným způsobem předzpěvuje zatímco ostatní klidně naslouchají a jen při poslední strofě zpívají rovněž. Dále popisuje, jak ve zmíněných dnech spí na slámě na zemi, že se zdržují vína a dokonce i každého masa, že pijí jen vodu a že příkrmem ke chlebu je jim sůl a yzop. Popisuje i druh služeb těch, kterým byla svěřena služba v církvi, totiž službu diakonů a všechny jiné hodnosti převyšující služba biskupa. Kdo si přeje více a podrobněji o tom se dozvědět, může to získat ze zmíněného
Philova spisu. Ze Philo, když to psal, měl na mysli první heroldy evangelijního učení a zvyky ustanovené apoštoly, o tom nikdo nemusí pochybovat.

18. PHILOVY SPISY

Philo, bohatý myšlenkami, velmi poctivý ve svém prošetřování Písma svatého vydal mnoho různých komentářů psaných krásnou řečí. Předně je to pojednání o událostech v Genesi, kde probírá jednotlivé události pod názvem "Alegorie svatého Zákona". Dále jsou to podrobná vysvětlení některých obzvlášť těžkých kapitol Písma svatého, v nichž řeší některé otázky. Dal jim vhodný název "Otázky a odpovědi k první a druhé Mojžíšově knize". Mimo to vypracoval různá pojednání, ku příkladu 2 knihy "O rolnictví", "O opilství" a jiné rozličného obsahu jako o tom, co si zdravý rozum přeje a čeho se hrozí, o jazykovém zmatku, o útěku a opětném shledání, o tom kdo je dědicem Božích dober či O rozdělení na rovné a nerovné díly, O třech ctnostech, které s jinými popsal Mojžíš. Dále o těch, jejichž jména byla změněna a proč byla změněna. V tomto pojednání říká, že psal o dvou Zákonech. Krom toho napsal pojednání O vystěhování, O životě jednoho moudrého, který se zdokonalil ve spravedlnosti, O nepsaných zákonech, O

Pavel z Moravy (Út, 17. 7. 2012 - 21:07)

Kniha II.

Úvod

V předcházející knize, která byla jakousi předmluvou k Církevním dějinám jsem stručně promluvil o božství Slova, starobylosti našeho učení, o životě křesťanů podle evangelia, zvláště pak o Kristovu příchodu na zem, jeho utrpení, o vyvolení apoštolů.
V této knize chci uvažovat o událostech po jeho nanebevstoupení, které vybírám z Písma svatého a vyprávím podle zpráv, které při vhodné příležitosti uvedu.

1. USTANOVENÍ APOŠTOLŮ PO KRISTOVĚ NANEBEVSTOUPENÍ

Jak již bylo řečeno, pro apoštolskou službu byl místo Jidáše vylosován učedníky Pána Matěj. Modlitbou a vzkládáním rukou apoštolů bylo dále ustanoveno 7 osvědčených mužů k službě církevní obce. Mezi prvními byl Štěpán, který po svém vysvěcení na jáhna první po Pánu byl vrahy ukamenován. Tím také první přijal vítězný věnec Kristova mučedníka. Samo jeho jméno to naznačovalo. Podle zprávy Skutků byl tehdy Jakub, příjmením "bratr Pána" jako první dosazen na biskupský stolec v Jerusalémě. Staří jej pro jeho vynikající ctnosti nazývali spravedlivým. I Jakub byl nazýván Josefovým synem1. Za Kristova otce byl však považován Josef, snoubenec Panny, která počala z Ducha Svatého dříve, než se sešli, jak učí Písmo svaté v evangeliu (Mt 1,18). Klement (Alexandrijský) v 6. knize svých Poučení (Hypotyposeis) říká doslovně: "Po nanebevstoupení Pána Petr, Jakub a Jan, ačkoli jim Pán dával přednost před ostatními, neusilovali o první místo a jerusalémským biskupem zvolili Jakuba Spravedlivého". Podobně v 7. knize tohoto spisu říká: "Pán po svém zmrtvýchvstání dal Jakubu Spravedlivému, Janovi a Petrovi dar poznání, které sdělili ostatním apoštolům, apoštolové pak 70 učedníkům, z nichž jeden byl i Barnabáš". Existovali dva Jakubové. Jeden měl příjmení Spravedlivý a byl svržen z chrámové věže a valchář jej ubil klackem. Ten druhý je ten, který byl sťat. O Jakubu Spravedlivém se zmiňuje i Pavel, když píše: "Jiného z apoštolů jsem neviděl, leda Jakuba, bratra Pána" (Gal. 1,19).
Tehdy se splnilo, co přislíbil náš Vykupitel králi Osroenů. Na vyšší podnět poslal totiž Tomáš Tadeáše hlásat křesťanské učení do Edessy, jak jsem se jíž o tom zmínil. Tadeáš po svém příchodu do oné krajiny uzdravil Kristovým slovem Abgara, všechny tamní obyvatele svými zázraky přivedl k úctě Kristovy moci a učinil z nich učedníky spasitelného učení. Od té doby a do dneška zůstalo město Edessa věrno Kristovu učení, protože nemá žádné obyčejné důkazy o dobrotě našeho Spasitele. Toto je vzato ze starých zpráv.
Nyní chceme zase předat slovo svatému Písmu.
Po Štěpánově mučednické smrti v důsledku prvního židovského pronásledování
církve v Jeruzalémě se krom dvanácti rozprchli všichni učedníci do Judeje a Samařska. Někteří z nich, jak říká Písmo, přišli až do Fénicie, na Kypr a do Antiochie. Neodvažovali se však ještě sdělit slovo víry pohanům. Hlásali je jen Židům. Tehdy proti církvi běsnil i Pavel. Vnikal do domů věřících, odvlékal muže i ženy a vsazoval je do vězení.
Mezi těmi, kteří se tehdy rozutekli byli i Filip, jeden z těch, kteří se Štěpánem byly vyvoleni k jáhenské službě (Sk 8,9) Šel do Samarie a pln božské síly první hlásal tamním obyvatelům evangelium. Působila v něm tak velká milost, že byli jeho slovy uchváceni dokonce i Šimon Magus a velmi mnoho mužů. Tento Šimon byl tehdy tak slavný a svým kejklířstvím sváděl lidi natolik, že jej považovali za "velkou Boží sílu". V úžasu nad zázračnými činy Filipovými vykonanými z Boží moci tajně se přiblížil a předstíral že se chce dát pokřtít na víru v Krista. Že je tomu až do dnešního dne, s údivem shledáváme, že i dnes někteří patří k jeho sektě. Po příkladu svého původce jako morová nemoc se plíží do církve a vrhají se na ty, kterým chtějí přinést skrytý, zkázu přinášející nezdravý jed. Většina z nich byla vyloučena z církve, když byl jejich podvod odhalen. Stalo se jim, co Šimonovi, který dostal od Petra zasloužený trest. (Sk. 8,26,40).
Zatím spasitelné učení se den ze dne více šířilo. Boží prozřetelnost přivedla z Egypta komořího tamní královny. Egypťanům totiž podle starého zvyku až do dneška vládne žena. Tento komoří byl prvním pohanem, kterému Filip zjevil tajemství Božího slova, a byl tak prvním věřícím z pohanského světa. Jak se povídá, po svém příchodu do vlasti učil poznávat Boha celého světa a o spásu přinášejícím příchodu našeho Spasitele. Takto se skutečně skrze něho splnilo přislíbení "Etiopie spěchá pozdvihnout své ruce k Bohu" (Ž 67,32?). Mezitím Pavel, nádoba vyvolená ne od lidí ani skrze lidi, nýbrž skrze zjevení samého Ježíše Krista a Boha Otce, který vzkřísil Ježíše Krista, byl ustanoven apoštolem. Zjevením a hlasem doprovázejícím toto zjevení byl povolán za apoštola.

2. PILÁT ZPRAVUJE TIBERIA O KRISTOVÝCH ČINECH.

Když zázračné zmrtvýchvstání a nanebevstoupení našeho Spasitele bylo veřejně známo, Pilát podle starého zvyku provinčních správců ohlásit císaři co se nového událo, uvědomil císaře o tom, co se vyprávělo o zmrtvýchvstání našeho Spasitele Ježíše, o jeho zázracích, o kterých se dozvěděl a zvláště pak o tom, že jej po jeho zmrtvýchvstání považují lidé za Boha. Tiberius má pak věc přednést senátu. Ten to však odmítl s odůvodněním, že si to předtím nemohl přesně ověřit. U Římanů totiž existoval starý zákon, že jen s výslovným povolením senátu smí být někdo uznán za Boha. Ve skutečnosti se to však stalo proto, že spásu přinášející učení božského evangelia nepotřebovalo nějaké lidské pomoci a autority. Když římský senát, jak bylo řečeno odmítl zprávu o našem Spasiteli, trval Tiberius na svém dřívějším názoru o nepodnikl nic tvrdého proti křesťanskému učení. Potvrzuje to Tertullian, muž sběhlý v římských zákonech, který měl již jméno a je jeden z nejvýznačnějších mužů, ve svém latinsky psaném spise Apologeticum - Obrana a do řečtiny přeloženém, který je obhajobou křesťanů. Jeho vlastní slova znějí takto: "Pojednejme nyní o starém zákonu. Byla tu stará zásada, že císař nemůže nikoho prohlásit za boha, dokud jej neuznal senát. Tak to učinil Marcus Aurelius s jistým bohem Alburnem2. To hovnří pro naši věc, protože u vás je propůjčováno božství lidským rozhodnutím.
Jestliže se bůh člověku nelíbí, nebude považován za boha. Podle toho tedy musí být člověk bohu příznivě nakloněn. Tiberius, za jehož vlády přišlo na svět křesťanské jméno, když mu to bylo oznámeno z Palestiny, kde učení poprvé vystoupilo, oznámil to nejdříve senátu a veřejně přiznal, že se mu to učení líbí. Senát je však zamítl, poněvadž je neschválil. Tiberius zůstal při svém názoru a pohrozil žalobcům křesťanů smrtí". Nebeská prozřetelnost mu to vnukla proto, aby slovo evangelia nebylo na začátku brzděno a mohlo se tak rozšířit po celém světě.

3. KŘESŤANSKÉ UČENÍ SE RYCHLE ROZŠÍŘILO PO CELÉM SVĚTĚ

Tak slovo spásy působením nebeské síly rychle jako sluneční paprsek osvítilo celou zemi. "Okamžitě se roznesl hlas jeho vznešených evangelistů a apoštolů po celé zemi až ke konci světa." Ve všech městech a městečkách vznikaly v krátké době církevní obce, plné jako plné stodoly tisíci vyznavačů. Ty, kteří v důsledku dědictví svých předků, totiž bludu dřívější doby byli v poutech staré nemoci, pověrečné modloslužby, osvobodila Kristova moc prostřednictvím učení a zázraků učedníků od této hrozné tyranie, a tak se zbavili nemilých pout. S odporem se odvraceli od ďábelského mnohobožství a vyznávali, že je jen jeden Bůh, Stvořitel všeho, a toho uctívali rozumnou Bohem ustanovenou úctou, jak ji lidskému pokolení oznámil náš Spasitel. Božská milost se tak rozlila i na ostatní národy. Nejprve v důsledku Božího zjevení a Petrovy pomoci přijal víru v palestinské Caesareji Kornelius s celým svým domem, pak i velmi mnoho jiných pohanů v Antiochii, kterým v době pronásledování Štěpána hlásali evangelium rozptýlení učedníci. Církev v Antiochii tehdy velmi vzkvétala a měla mnoho členů. Bylo tu nejen pouze mnoho proroků z Jerusaléma mezi nimi byl i Barnabáš a Pavel -, nýbrž i velké množství jiných bratří. Tam poprvé se objevilo jméno "křesťané", jako by vytrysklo z čerstvého bohatého pramene. Agabus, jeden z tam přítomných proroků předpověděl, že je nablízku hlad. Pavel a Barnabáš byli posláni do Jerusaléma pro pomoc bratřím.

4. GAIUS PO TIBERIOVĚ SMRTI USTANOVUJE ŽIDOVSKÝM
KRÁLEM AGRIPPU A HERODA TRESTÁ VYHNANSTVÍM

Tiberius zemřel asi po 22 leté své vládě. Po něm vládl Gaius. Tento dal ihned Agrippovi židovskou korunu a učinil jej králem nad Filipovou a Lysaniovou tetrarchií. Mimo to mu nedlouho potom daroval i Herodovu tetrarchii. Heroda - byla o něm zmínka při Spasitelově utrpení - i jeho manželku Herodiadu kvůli zločinům odsoudil k doživotnímu vyhnanství. To dosvědčuje Josef.

5. PHILO JE POSLÁN S POSELSTVÍM ŽIDŮ KE GAIOVI

V této době byl velmi známý Philo. Požíval velké vážnosti nejen mezi svými, nýbrž i u těch, kteří vyšli z pohanské filozofické školy. Byl rodem Žid a v Alexandrii neměl žádné vysoké hodnosti. Všem svými skutky dokázal, kolik námahy věnoval božským a od otců zděděným vědám. Jak byl sběhlý i ve filozofii a svobodných vědách Řeků, o tom netřeba mluvit. Podle historických zpráv v platonské a pythagorejské filozofii, na čemž si obzvlášť zakládal, překonal všechny své současníky. Tento Philo v 5 knihách vypráví o utrpení Židů za Gaia. Současně popisuje Gaiovu zběsilost, jak se vydával za boha, jak vydal svévolně nespočet vládních nařízení. Dále popisuje utrpení Židů za jeho vlády, poselství, které jménem krajanů přinesl do Říma. Líčí, jak vystupoval před Gaiem ve prospěch rodných zákonů a jak za to sklidil jen posměch, ano, jak se dokonce ocitl v nebezpečí života.
Zmiňuje se o tom i Josef v 18. knize Starožitností. Doslovně píše toto: Když vypukl spor mezi alexandrijskými Židy a Řeky, byli zvoleni z každé strany 3 vys

Pavel z Moravy (Út, 17. 7. 2012 - 21:07)

4. KRISTOVO UČENÍ NEBYLO ANI NOVÉ ANI CIZÍ

Aby nikdo nepovažoval Kristovo učení za nové a cizí, jako by bylo zavedeno nějakým novotářem, který se nijak neliší od ostatních lidí, tedy si o tom něco povězme. Po příchodu našeho Spasitele Ježíše Krista na zem ke všem lidem, vynořil se náhle podle tajemného Božího úradku nový lid. Ne malý, ne slabý, ne v nějakém koutu země, nýbrž lid mezi všemi národy velmi početný a velmi zbožný, k tomu, pokud mu Bůh pomáhal, nevyhladitelný a nepřemožitelný. Všichni jej nazývali podle Krista. Že se tak stane, to viděl i jeden z proroků očima Božího Ducha a stržen takovým obdivem vyslovil tato slova: "Kdo slyšel kdy něco takového? Kdo co takového spatřil? Což se rodí země v jediném dni? Nebo zda může se zrodit národ najednou?" (Iz 66,8). Tentýž prorok naznačuje také budoucí jméno tohoto lidu, když říká: "Těm, kteří mi slouží, dám nové jméno, které bude velebeno na zemi" (Iz 65,15,16)
Jsme novým lidem, a ve skutečnosti toto nové jméno ,.Křesťané" se stalo známým u všech národů teprve před krátkou dobou. Přesto můžeme dokázat, že náš život, naše mravy jakož i zásady, co se týče uctívání Boha, nejsou nové a od nás jakoby vymyšlené, Ty, abych se tak vyjádřil, znali od samého počátku lidstva i bohabojní muži starověku.
Všem je známo, že hebrejský národ nebyl novým národem a pro své stáří byl u všech národů váženým lidem. Jeho dějiny a spisy vyprávějí o mužích dávné doby. Co do počtu bylo jich málo ale vyznačovali se Boží bázní, spravedlností a obzvláštními ctnostmi. Byli před potopou, jiní patřící mezi děti a potomky Noema zase po ní. I Abraham sem patří a Hebreové ho ctí jako svého zakladatele a praotce. Kdyby nyní všechny tyto znamenité muže - od Abrahama až k prvnímu člověku - pro jejich spravedlivé jednání, pravda, ne podle jména nazval křesťany, byl by blízko pravdy. Vždyť toto jméno chce zřejmě říci, že křesťané v důsledku poznání učení Kristova se mají vyznačovat moudrostí spravedlností, umírněností v životě, pevností, stejně jako vyznáním a úctou jediného nejvyššího Boha. V tomto všem byli neméně horlivými jako my. Nemyslili jako my na žádnou tělesnou obřízku, stejně tak ani na zachovávání sabatu. Rovněž nepovažovali za nutné vyvarovat se některých pokrmů či něčeho podobného, jak to jako předobraz zanechal svým potomkům Mojžíš. To všechno se nenajde ani u křesťanů.
Avšak znali dobře samého Pomazaného Božího. Zjevil se, jak vyprávějí, Abrahamovi zjevil se Izákovi mluvil s Jakubem, stýkal se s Mojžíšem a ostatními proroky. Možno také shledat, že tito bohumilí muži byli poctěni příjmením "Pomazaný-Kristus". Vždyť jedno místo v Písmu zní takto: "Nesahejte na mé pomazané, chraňte se ublížit mým prorokům" (Paralip. 16, 22). Z toho je zřejmé, že již od doby Abrahama tito bohumilí muži ustanovili nejvýš důstojný a velmi starý způsob uctívání Boha, který nejnověji se stal známým všem národům Kristovým učením. Jestliže však někdo řekne, že Abraham až dlouho potom dostal rozkaz obřízky, je tím potvrzeno, že před tím byl již ospravedlněn vírou, poněvadž božské slovo říká asi toto: Abraham uvěřil a on mu to připočetl jako spravedlnost." (Gen. 15,6). Poněvadž Abraham byl již před obřízkou takový, Bůh, který se mu zjevil - byl to sám Kristus Boží Slovo - proto mu sdělil ono proroctví o těch, kteří v následujících dobách měli být stejným způsobem ospravedlněni. Proroctví zní doslovně takto: "Ve tvém potomstvu dojdou požehnání všechny národy" (Gen. 22,18) a opět "Stane se velkým a zdatným národem a budou v něm požehnány všechny národy země (Gen 18,18)". Že se to splnilo na nás, to musí každý uznat. Vždyť Abraham byl ospravedlněn vírou v Boží Slovo v Pomazaného, který se mu zjevil, když se odřekl dřívějších pověr a omylů svých předků a přihlásil se k jedinému všemohoucímu Bohu a sloužil mu ctnostnými skutky nikoli náboženskými zvyky pozdějšího mojžíšského Zákona. Poněvadž takto jednal, bylo mu také řečeno, že v něm budou požehnána všechna pokolení a všechny národy. Právě tento způsob Abrahamovy úcty uctívat Boha skutky, které jsou srozumitelnější než slova, nachází se v celém světě pouze u křesťanů. Co by tedy nám mohlo zabránit tvrdit, že my, kteří se nazýváme po Kristu (křesťané), máme tentýž způsob života a týž způsob uctívání Boha jako ti bohumilí muži dávných dob? Tím jsme dokázali, že dokonalá úcta Boha, která nám byla předána Kristovým učením není něčím novým a cizím, nýbrž po pravdě řečeno první, jedinou a pravou. Tolik o tom

5. O DOBĚ PŘÍCHODU KRISTA NA ZEM

Po tomto úvodu, který byl nutný k mým Církevním dějinám, můžeme se konečně vydat na cestu a začneme tělesným příchodem Spasitele. Prosím Boha, Otce Slova i našeho Spasitele a Pána našeho Ježíše Krista, o němž zde chceme mluvit, nebeské Slovo Otce i Svatého Ducha, aby mi pomáhali a stáli při mém pravdivém vyprávění.
Byl to právě 42. rok vlády Augusta a 28. rok po podmanění Egypta a smrti Antonia a Kleopatry, čímž skončilo panství Ptolemejů v Egyptě,2 když se narodil náš Spasitel a Pán Ježíš Kristus v době tehdejšího prvního soupisu za syrského místodržícího Quirinia v judském Betlémě, jak to předpovědělo proroctví. O tomto soupisu v době Quirinia se zmiňuje nejvýznačnější židovský spisovatel Josefus Flavius3 a spojuje s tím jiné vyprávění o sektě Galilejských vzniklé v tehdejší době, o níž se také náš Lukáš zmiňuje ve svých Skutcích apoštolských takto: "Po něm povstal za dnů soupisu Juda Galilejský a svedl za sebou lid. Také on zahynul a všichni jeha přívrženci byli rozprášeni" (Sk 5,37). S tím souhlasí i zmíněný Josefus. V 18. knize svých Starožitností říká doslovně: "Quirinius, muž ze senátorského stavu, který zastával již jiné veřejné úřady a po stupních se dostal až k nejvyšší hodnosti konsula a také na jiných úsecích získal velký vliv, přišel na příkaz císaře s málo průvodci do Syrie, aby lidem vrátil právo a při tom aby mu odňal majetek" (kap. 1 ). A na to říká: "Gaulanitský Juda. který pocházel z města Gamaly, podněcoval s farizeem Sadokem lid ke vzpouře. Oba tvrdili, že placení daní není ničím jiným než zjevným porobením, a vyzývali lid bránit svou svobodu". A v 2. knize dějin Židovské války píše o tom takto: "Tehdy vyzýval jistý galilejec Juda obyvatele ke vzpouře. Namluvil jim, že se nesluší odvádět Římanům daně, ježto smrtelní lidé nemají jiného pána než Boha" (kap. 8,1). Tolik Josefus.

6. PROROCI PŘEDPOVĚDĚLI, ŽE V DOBĚ KRISTOVA PŘÍCHODU PŘESTANOU DOMÁCÍ JUDEJŠTÍ KNÍŽATA

Když se kníže Herodes, původem cizinec, první zmocnil vlády nad židovským národem, splnilo se Mojžíšovo proroctví: "Juda nebude nikdy zbaven žezla ani palcátu, jež mu leží u nohou, dokud nepřijde ten, který z něho vzejde". A toho že budou národy očekávat (Gen. 49,10). Toto proroctví zůstalo nesplněno pokud se Židům dařilo žít pod knížaty vlastního kmene. To trvalo od Mojžíše až do vlády Augusta. Za Augusta poprvé Římané přenesli vládu nad Židy na cizince, totiž na Heroda. Jak sděluje Josefus, Herodes byl z otcovy strany Idumejec4 a z matčiny strany Arab. Podle Africana5 - byl to rovněž vynikající spisovatel - říkají někteří, kteří o něm uvádějí podrobnosti, že byl synem Antipatra. Tento Antipater byl synem jistého Heroda z Ascalonu a patřil k těm, kteří byli jmenováni služebníky Apollonova chrámu. Jako malý chlapec byl prý Antipater unesen idumejskými lupiči a zůstal s nimi, poněvadž jeho otec pro chudobu nemohl zaplatit výkupné. Byl vychován podle jejich mravů a později získal přátelství židovského kněze Hirkana.6 Synem tohoto Antípatra byl Herodes, který žil v době našeho Spasitele.
Poněvadž vláda nad Židy takto přešla na cizince, bylo splnění očekávání národů podle proroctví téměř blízko. Od Mojžíše nepřetržitá řada vládců nad
Izraelem byla nyní přerušena. Před zajetím a odvlečením do Babylona vládli jim králové, kteří se Saulem jako prvním králem, potom Davidem tu měli svůj začátek. Před králi však jim vládli zvaní soudcové, a sice hned po Mojžíšovi a jeho nástupci Josuovi. Po návratu z Babylona měli nepřetržitě aristokraticko oligarchické zřízení. Na vrcholu vlády stáli totiž velekněží do doby, kdy se objevil římský velitel Pompeius. Ten dobyl Jeruzalém7 a znesvětil svatyni, když vnikl až do velesvatyně. Aristobula, který podle starého nástupnického práva byl v té době králem a veleknězem, poslal v poutech i s dětmi do Říma a velekněžskou důstojnost přenesl na jeho bratra Hyrkana a celý židovský národ od této chvíle učinil poplatným Římanům. Když však brzy na to i Hyrkanus, poslední z řady velekněží upadl do parthského zajetí, přijal poprvé, jak bylo řečeno cizinec Herodes z ruky římského senátu a císaře Augusta vládu nad židovským národem. Za něho přišel Kristus na zem a splnilo se tím proroctví o očekávaném vykoupení a povolání pohanů. Od té doby přestali knížata a judští vládci, to znamená z judského národa. Tím přirozeně bylo porušeno staré zřízení velekněžské důstojnosti, které až dosud podle práva bylo dědičné a přecházelo na následující pokolení.
Také pro toto máme v Josefovi hodnověrného svědka, který o tom vypráví takto: "Když Herodes byl Římany pověřen vládou, neustanovoval již velekněze ze starého pokolení, nýbrž propůjčoval tu hodnost neznámým mužům. Toto jednání při ustanovování velekněží považovali jak Herodes tak i jeho syn Archelaus a po něm i Římané za osvojení si vlády nad Židy." Týž zpravuje dále, že Herodes první také svaté velekněžské roucho zapečetil svým vlastním pečetidlem a nedovolil veleknězi si je ponechat. Totéž že udělali i jeho nástupce Archelaus a po něm i Římané. I následující budiž důkazem pro splnění proroctví k době příchodu našeho Pána Ježíše Krista. V knize Daniel totiž uvádí svaté Písmo zcela přesně počet tak zvaných ročních týdnů až k jednomu knížeti označenému jmén

Reklama

Přidat komentář