Učení ve spánku
Skupina 12 pokusných osob dostala za úkol hrát jednoduchou počítačovou hru, která spočívala v pohybování kursorem různými pozicemi na obrazovce počítače. Účastníci hráli před spaním. Vědci bez vědomí hrajících na některých počítačích pohyb kursorů ovlivňovali, takže se hráči museli naučit, jak odpor šipky zvládnout a pokračovat ve hře.
Před ulehnutím k spánku neurologové připevnili na hlavy hráčů elektrody, aby mohli snímat mozkovou aktivitu spících. Zjistili zvýšenou aktivitu v pravé hemisféře u těch lidí, kteří před spaním hráli těžší verzi hry. Mozky ostatních byly v klidu.
Rozdílné bylo také rozložení spánkových fází. U lidí, kteří hráli pozměněnou hru, se v některých oblastech pravé hemisféry prodloužila fáze takzvaného pomalého spánku (non REM fáze), v níž člověk hluboce spí. Ve spánkové fázi REM, kterou charakterizujerychlý pohyb očí (rapid eye movement), člověk většinou sní.
Prodloužení non Rem fáze se týkalo hlavně té části mozku, která je nezbytná pro vizuální a prostorové myšlení a také pro koordinaci ruky a oka. Všichni hráči upravené verze ve hře po probuzení pokračovali úspěšněji než před usnutím.
Tononi upozornil, že největší změny spánkových fází zaznamenal u osob, jež měly s překonáváním vzdorujícího kursoru na počátku největší potíže, a musely tedy při učení vyvinout největší úsilí.
Zdroj: ČTK
Komentáře