Logopedie pomáhá dětem i dospělým
Mnohem snáz se odstraňují obtíže, které trvají krátkou dobu, než dlouholetá porucha. Rodiče by se tedy měli obrátit na logopeda už ve chvíli, kdy si nejsou jisti, zda vývoj řeči jejich dítěte je v pořádku.
Péči logopedů potřebují i dospělí, na logopedii se nejčastěji dostanou s doporučením svého praktického lékaře nebo neurologa. Obvykle mají postiženou řeč po mrtvici, zcela ojediněle někdo začne chodit k logopedovi proto, že v zaměstnání či osobním životě mu špatná řeč vadí.
Pokud pacient přijde s lékařským doporučením, hradí logopedickou péči zdravotní pojišťovna, a to dětem i dospělým. Výjimkou je vyšetření řeči pro přijetí ke studiu, pro výkon povolání a pro soudní a jiná jednání, která si klienti hradí sami.
Logopedická péče v ČR narostla od roku 2007 o 16 procent. Nejčastější poruchou u dětí a mládeže do 18 let je vada výslovnosti hlásek, dyslálie (49 procent). U dospělých nejčastější poruchou je ztráta schopnosti řeči, afázie (48 procent).
Počty pacientů v logopedické péči v letech 2009 až 2011
diagnóza | 2009-do 18 let | 2009-celkem | 2010-do 18 let | 2010-celkem | 2011-do 18 let | 2011-celkem |
dyslálie-vada výslovnosti hlásek | 54.778 | 56.357 | 58.422 | 59.500 | 61.138 | 62.264 |
dysfázie-porucha schopnosti mluvit | 16.045 | 16.796 | 15.854 | 15.933 | 17.454 | 17.541 |
balbuties-koktavost | 7499 | 7993 | 6080 | 6767 | 6045 | 6764 |
palatolálie-huhňavost při rozštěpu patra | 679 | 714 | 704 | 724 | 875 | 895 |
afázie-porucha chápání, myšlení a nacházení slov | 141 | 5059 | 120 | 5234 | 168 | 6000 |
dysartie-narušení výslovnosti z nervových příčin | 903 | 2349 | 1139 | 3137 | 1144 | 3373 |
vady a poruchy hlasu | 492 | 621 | 573 | 680 | 676 | 849 |
vady a poruchy sluchu | 1388 | 1581 | 1205 | 1330 | 1417 | 1599 |
ostatní | 45.382 | 48.161 | 33.185 | 34.451 | 35.523 | 37.419 |
celkem | 127.307 | 139.621 | 117.282 | 127.756 | 124.440 | 136.704 |
Zdroj: Ústav zdravotnických informací a statistiky
Stručný popis vývoje řeči dítěte v závislosti na věku
do 1 roku | Dítě rozumí jednoduchým pokynům a začíná opakovat jednoduchá slova, která slyší. | M B P A E I O U D T N J | |
do 2,5 let | Tvoří jednoduché věty, od 2 let se ptá “co je to“, rozlišuje svou slovní zásobu. | K G H CH V F OU AU | |
do 3,5 let | Mluví ve větách, začíná si osvojovat gramatickou stavbu vět, ptá se “proč“, rozšiřuje dále slovní zásobu. Začíná se tvořit verbální (slovní) paměť. | Zvládá N D T L (i artikulačně) Bě Pě Mě Vě | |
do 4,5 let | Dokončuje se gramatická stavba vět, dítě již chápe děj a umí ho vyprávět. | Ň Ď Ť Vyvíjí se Č Š Ž | |
do 6,5 let | Dítě chápe složité děje, má již velkou slovní zásobu, gramaticky zvládá jednoduchá souvětí. | C S Z R Ř kombinace ČŠŽ a CSZ |
Zdroj: Asociace klinických logopedů
Naďa Myslivcová
Komentáře
nechapu lidi co se chovaji jako vy nebo ze by pomsta...
- Odpovědět
Pošli odkaz