Reklama

Existuje Bůh?

Anonym (Ne, 4. 8. 2024 - 19:08)

Já tu vidim jen jedno znamení příchodu blba.

Anonym (So, 3. 8. 2024 - 22:08)

Bůh alias Velký Manitou existuje, to je tam, kde se zas prohánějí ti chlapečci a děvčátka co pasou ty koníčky.

Default User Image
malý manitou (Ne, 4. 8. 2024 - 13:08)

Tp jsi řekl krásně. Slovo "Manitou" sice pochází od chlapečků a děvčátek, co se v lesích prohánějí na lodičkách a koníčci tam žádní nerostou. Ale je to tak blbý, až se mi to líbí.

Anonym (Ne, 4. 8. 2024 - 19:08)

No jo, co mám dělat, když se nudím.

Anonym (So, 3. 8. 2024 - 22:08)

https://youtu.be/sx0aGBPyLUk?si=Lsh94qS71kzGCRgh

Anonym (So, 3. 8. 2024 - 00:08)

Tolik slov a výsledek? Kdo chce Boha má ho. A může si vybrat, protože není jen jeden. Kdo ne, tak je atheista. Ve skutečnosti jde jen o idealistické a materialistická chápání světa a jeho jevů. Bez ohledu na náboženství stále platí: "jak si kdo ustele, tak si lehne." Neboli, každý si je za svůj osud odpovědný sám a žádné nadpřirozené síly mu nepomohou. Prosím, žádné obsáhlé disputace. Je to zbytečné. Jsem Bůh.

Default User Image
Leguán (Pá, 2. 8. 2024 - 21:08)

Ale pojďme to zkusit uzavřít smířlivě, Vaše Blaho-- totiž, Petře007. Podle mě šlo jen o vícenásobný nedorozumění spojený s ješitností (řekněme, že oboustrannou). Chtěl jsi být konformní a blahosklonnej tady k panu fanatikovi (co tu furt strojově blábolí o strojích a jejich tvůrci) a začal jsi používat křesťanskou rétoriku, která je známá tím, že už v samotných pojmech je kolikrát obsažen názor na ně. (Např. "poznat Boha", nebo "dar víry", nebo "víra má výhodu"...) Tím si samozřejmě uchlácholíš "věřící", ale nebude se to líbit těm ostatním. A mně se opravdu nelíbí, že by "výhoda" víry v boha (že "máš jasno") měla být zdůrazňovaná oproti víře v neboha, kde máš úplně stejně jasno o něčem opačným. Takže fakt všem se nezavděčíš, zkus to brát v úvahu a radši na veřejnosti říkej, co si myslíš, bez servility k těm nebo oněm skupinám.

A nejhorší je, když se pak pokoušíš na tom trvat a obhájit neobhajitelné, kavárenskýma technikama, jako odlákání pozornosti od sporného bodu apod. To tě roztrhá. Hlavně vnitřně.

A proč se pokouším o smířlivost? Protože mě napadlo, že v nějakým možným světě platí Petr007 = Doc. Petr K****, můj bejvalej učitel na vysoký, kterýho jsem měl rád. Odpovídal by tomu např. ten vehementní důraz na logiku. Je pravda, že jsi tu zatím žádnou odbornou znalost nepředved a ze zkušenosti vím, že logikou se nejvíc oháněj ti, kteří jí rozumí jen "tak napůl" nebo vůbec. Ale prostě jen ta možnost, že třeba nejsi jen nabubřelej blb, za kterýho tě trošku mám, mě přiměla k zamyšlení, že bysme do sebe neměli zbytečně šít jen proto, že jsme se nepochopili.

Jako bylo by to absurdní, že dva lidi, kerý by si v reálu rozuměli, do sebe na internetu šijou a navzájem si nadávaj do blbů. Setkal jsem se tu s vyslovenými blby, jako Rakato, Jirka, ..., ale ty na takovýho nevypadáš.

Nejen pro “Leguána”. Teď k ránu mám trochu volného času. A to mně dává jako “nabubřelému člověku” možnost napsat, proč jsem se nechtěl (a vlastně stále nechci) pouštět do diskusí s typem argumentace, jakou Leguán používá. Vezmu  pro organizaci textu příklad z několika zdejších příspěvků, budu citovat pasáže a pak je komentovat. 

Nejprve ale ke slovu výhoda. Výhoda v sobě obsahuje vztah něčeho k něčemu a také předpokládá účel. Kdyby Leguán dobře četl a rozuměl textu, použil jsem jej přesně takto -

“Bůh je z tohoto hlediska (na rozdíl od všech svatých) dosud neempirická zkušenost. Víra byla a je spolehlivou cestou jeho poznání. I když už v minulosti proběhlo množství pokusů dokázat existenci Boha logicky, chce-li to někdo dělat jako vědci, čeká ho ještě pořádná porce práce. Chce-li na to jít přes víru, má oproti tomu obrovskou výhodu, protože může už teď mít jasno”  

Takže můj výrok přisuzuje výhodu tomu kdo na cestě hledání Boha použije víru oproti tomu, kdo ji nepoužije a hledá důkazy (mimochodem neříká, že já používám víru). Vztah věřící člověk oproti člověku bez víry užívající empirii a hledání důkazů, účel zjištění existence  či najití Boha. 

Leguán (vlastně teď ještě anonym)

“Jasno má, ale to neznamená, že má pravdu. Pokud věřím, že bůh neexistuje, tak mám jasno úplně stejně jako ty. Takže kde je ta "výhoda"?”

Já o sobě nikde nepsal, že mám jasno (míněno ve víře v Boha), to si každý může přečíst. Navíc nám Leguán posouvá diskusi k oblasti  “pravdy”. A k určení toho, kdo má  pravdu ten účel výhody nebyl zamýšlen, jak si jistě můžete přečíst a mohl přečíst i on

A nyní k některým podivným závěrům a pseudoargumentaci, které mě odradily od dalšího diskutování  s “Leguánem” 

 

Default User Image
Leguán (Pá, 2. 8. 2024 - 14:08)

Vidím, že Vám to nedalo, Vaše Blahorodí, a pokoušíte se dokázat, že jste pochopilo, co jsem se Vám snažil říct. Základní problém ale vidím už na začátku diskuse. V tom, že vznesu věcný dotaz, a místo věcné odpovědi se mi dostane zdvořilé urážky. Jeho Blahorodí prostě nesnese pocit, že by něco řeklo špatně nebo nepřesně :)

Přitom skutečná kvalitní diskuse se dišputaci nevyhýbá, ale pokud diškutujou vyrovnaný osobnosti, tak nemají zapotřebí začít se uchylovat k útokům ad hominem jenom kvůli pocitům, že někdo vznesl dotaz, který "podrývá jejich autoritu" nebo tak něco.

Default User Image
Leguán (Pá, 2. 8. 2024 - 15:08)

Ale tak pojďme se podívat na ty tvoje výplody...

Ujasněme si jednu věc: Když věřím na boha, tak mám jasno, že bůh existuje. Když věřím na věci, kerý se s ním vylučujou, tak mám jasno, že neexistuje. V obou případech mám jasno. Je to tak? Takže kde je ta "obrovská výhoda" víry v boha? Podle mě ses původně snažil nějak "dobrosrdečně ukonejšit" toho věřícího, na něhož jsi reagoval. Ale nějak sis nepřipustil, že věřit se dá oboustranně, a že tím se veškerá "výhoda" vytrácí.

"...účel [k němuž se výhoda vztahuje, je] zjištění existence či najití Boha"

Hm, to asi ne. Tím, že něčemu uvěříš, žádnou existenci nezjistíš! Takže k takovému účelu je pouhá víra naprosto nepoužitelná. Jedinej její účel je ten, kerej jsi sám podotknul - "mít jasno". Jenže mít jasno neznamená mít pravdu. A my, když se na něco ptáme, tu pravdu hledáme. Nejsem to já, kdo "posouvá diskusi k oblasti pravdy". Jsi to ty, když předkládáš "spolehlivou cestu, jak poznat Boha". Věc se dá poznávat jen jako pravdivá, ne jako nepravdivá. Nanejvýš můžeš poznat pravdu o tom, že něco není pravda, ale pořád poznáváš pravdu - ať je to cokoli.

Jinak já si nemyslím, že věříš na boha. Nebo přesněji, je mi to úplně buřt. Nevim, proč mi to furt cpeš jak retardovanej, stačilo to popřít jednou, jak jsi to udělal hned na začátku. Mně jenom prostě nejde na rozum ta tvá formulace o "poznávání Boha", ze který to jasně vyplývá. Podle mě sis to vypůjčil od křesťanských blábolů, a furt nechceš pochopit, že pro neutrální text se to používat nedá, protože je v tom zahrnut předpoklad, že bůh existuje.

Default User Image
Leguán (Pá, 2. 8. 2024 - 15:08)

"Zajímalo by mě, jestli Leguán pozná lež, nejsem si jist, že je to v jeho systému možné, ale on už si s tím jistě nějak poradí ."

Tak doufám, že už jsem ti to vysvětlil, je to velmi prosté. Nepoznáváš lež samu o sobě, ale poznáváš pravdu o tom, že něco je lež. To není "můj systém", je to systém všech rozumných bytostí. Ještě jsem od žádné bytosti neslyšel, že by řekla "poznala/zjistila jsem A" a zároveň dodala, že A není pravda. Pokud by to řekla, věděl bych, že lže.

A o to tu jde. Ani ne o to, co je skutečné nebo pravdivé, ale hlavně o vnitřní konzistenci diskutujícího. Které se ti podle mě nedostává, nehledě na to, jak moc se to snažíš zakrýt přemíláním o rubidiu nebo o "vztahu a účelu výhody".

"Takže jednou mu stačí vidět, že výslovně neprohlašuji, že jím šneky  Řídí se obsahem sdělení. Ale podruhé mu to nestačí a řídí se raději obsahem dojmu. Protože se mu to hodí..."

Takže opakuji: Je mi už od začátku u prdele, jestli věříš na boha nebo na fyziku. Ale nejde mi na rozum, že "poznáváš" něco, na co zároveň nevěříš. A ještě se toho rozporu ve své ješitnosti zuby nehty držíš :)

Default User Image
Leguán (Pá, 2. 8. 2024 - 15:08)

"Na Boha nevěří, ale na něco jako Boha ano, to se nám to vyměnilo, že!"

Počkat... to ze sebe děláš blba úmyslně, nebo nevědomky? Já neříkal "na boha nevěřím". Napsal jsem výslovně "Pokud na boha nevěřím...". To je věta podmiňovací a mělo by to být jasný každýmu, kdo je trošku zběhlý v základní špekulativní literatuře. Vzápětí tu podmínku popírám, když říkám, že na něco takovýho věřím.

Jestli se tomuhle směješ, tak se směješ jen sám sobě... promiň.

Hned ve stejném výroku 

Pokud věřím, že bůh neexistuje, tak mám jasno úplně stejně jako ty.”

Předpokládá  a uznává přeci výhodu víry v něco věřit - “tak mám jasno úplně stejně jako ty” (nečetl pozorně a tak neví, že já jasno nemám.) Jenže on už zamýšlí účel “poznat, kdo má pravdu”.  Což je účel jiný. Že zaměnil účely si asi neuvědomuje. K další pseudoargumentaci ohledně výhody

“Kdybys napsal "být krychlí je výhodné, protože jste hranatí", zeptal bych se tě úplně stejně: Kde je ta výhoda?”

Jak si můžete v jeho výroku přečíst, vychází z tvrzení, kde vztah a účel výhody být krychlí není vyjádřen. A toto přirovnání napsal nejspíš proto, že nečetl pozorně pasáž, kde jsem o výhodě  víry psal já. Nebo jí neporozuměl. Nebo se mu to prostě jenom hodilo. Kdybych napsal být krychlí je výhodné, protože je hranatá, či něco podobného  bez vztahu a účelu výhody, nedivil bych se Leguánovi, za takovou reakci. Ale to jsem neudělal. To si také může každý přečíst. Buď si to neuvědomuje, nebo to ignoruje a jede si svůj mlýnek. Všimněte si pak, že jinak on vztah a účel v souvislosti s užitím slova výhoda dobře zná, protože uvádí:

“ale pořád nevidim důvod, proč by měla kvůli tomu mít krychle obecně výhodu oproti kouli”

kam nám už implementoval vztah krychle oproti kouli. Ono “obecně” význam slova výhoda opravdu předpokládá vztah alespoň dvou věcí, jichž se týká a také účel, aby to celé dostalo smysl. A já toto slovo v bez vztahu a účelu, tak, jak on jej použil v příkladu, nepoužil, což každý uvidí. Jeho argumentace  je v této věci účelová a nejspíš vychází z jakéhosi diletantismu. 

A nakonec k věcem, které mě opravdu rozesmály:

 

Nejvíc asi toto:

 

Leguán: “Jak poznat božství? Určitě ne tak, že na něj začnu prostě věřit…….  Božství je něco, na co už věříme…..”

Zajímavá argumentace, což? A kdy to začlo?

Leguán: “Pokud na boha nevěřím, tak jistě chápeš, že taky nevěřím, že se dá poznat. Máš ale štěstí, protože já na něco jako bůh skutečně věřím. (No pěkně se nám to vyměnilo, i když to ze začátku vypadalo opačně, že?)”

Na Boha nevěří, ale na něco jako Boha ano, to se nám to vyměnilo, že!

Leguán: “Ale mám dojem, že jsem tě přecejen četl pozorněji, než ses četl sám: "Víra byla a je spolehlivou cestou jeho poznání." ... To mi moc nepřipadá, že bys tápal. Spíš mi to připadá, že máš pocit, že stačí na boha věřit, a tím o něm poznáš pravdu.”

Co s Leguánem naděláš, proti dojmu žádná disputace

Leguán: Protože "poznat něco" znamená totéž jako "uvěřit něčemu pravdivému". Nepravdivé, neexistující věci se poznat nedají

Zajímalo by mě, jestli Leguán pozná lež, nejsem si jist, že je to v jeho systému možné, ale on už si s tím jistě nějak poradí . 

A pak si také nejsem jistý, co jsou pro něj “neexistující věci”. Ty, které člověk dosud nezná a tak pro něj neexistují?  Nebo ty absolutně nepoznatelné? Od kdy začalo existovat třeba takové Rubidium? No, asi existovalo pořád, protože jinak by se podle jeho teorie poznat nedalo. Vlastně všechno, co kdy v budoucnu objevíme, už existuje, protože kdyby to neexistovalo nemohli bychom to poznat. Akorát si po objevení poopravíme rozsah toho, co už vlastně existovalo a je to. Jen aby si to zase někdo nezačal vysvětlovat špatně! Já jen, co taková teorie může udělat na cestě hledání Boha. Vlastně je to teorie docela optimistická. Je v jeho systému hledání Boha  jiné, než hledání Rubidia před  jeho objevením? Všimněte si prosím, že se zcela neztotožňuji s Leguánovou tezí, tak jak ji napsal

Ale v jednom závěru s Leguánem souhlasím. Začnu citací:

Já napsal - "Je to podobné, jako kdybych napsal - nejlepším způsobem poznání chuti šnečího masa je jej ochutnat - a ty bys začal tvrdit, že to jsou jen jiná slova, kterými říkám, že já jím šneky."

Leguán : “Není to podobné. Neříkáš tím, že jíš šneky, a dokonce tím ani neříkáš, že šneci existují. Narozdíl od toho předchozího případu.”

Předchozí případ, který má na mysli: Já napsal “Víra byla a je spolehlivou cestou jeho poznání.”

Souhlasím s Leguánem, že neříkám, ze jím šneky. Ale jemu se zdá, že v dalším tvrzení říkám, že věřím v Boha. Je o tom zřejmě nevývratně přesvědčen. Prostě proto, že má ten dojem. I když nikde neuvádím, že já jdu cestou víry v Boha.

 Argument pro to uvedl tento:

Leguán “Protože "poznat něco" znamená totéž jako "uvěřit něčemu pravdivému". Nepravdivé, neexistující věci se poznat nedají. Rozhodně se u nich takovej výraz nepoužívá. Takže mi nedává smysl, abys něco takovýho používal, a přitom na boha nevěřil.”

Takže jednou mu stačí vidět, že výslovně neprohlašuji, že jím šneky  Řídí se obsahem sdělení. Ale podruhé mu to nestačí a řídí se raději obsahem dojmu. Protože se mu to hodí, aby mu to v systému, který si takto vytváří, dávalo smysl. Bez ohledu na realitu. Zřejmě nechápe rozdíl mezi možností a jejím uskutečněním. Možnost ochutnat šneky a možnost věřit není totéž jako ochutnávat a věřit. 

 Vidím, že ke slovům a jejich obsahu přistupuje jako ignorant a diletant, zaměňuje významy slov podle potřeby, jeho argumentaci mnohdy schází základní logika, komunikuje podezřele familierně. A myslím, si také, že se tady chová buď v lepším případě jako duševně nemocný člověk, nebo v horším jako blbec. Asi za to nemůže, ale v těchto případech je vždycky lépe moc nediskutovat. Proto nechci diskutovat s Leguánem.

Default User Image
Eva (St, 31. 7. 2024 - 13:07)

Teda pokud ano a stvořil tohle vše tak se mu to teda moc nepovedlo.

Anonym (Po, 29. 7. 2024 - 20:07)

 "V buňkách fungují stovky různých molekulárních strojů a motorů."

http://www.learned.cz/userfiles/pdf/prednasky-cleny-odborne/jiri.sponer_vh08.pdf

Default User Image
AI (Po, 29. 7. 2024 - 20:07)

"Stroje nemohou samovolně vzniknout. Jejich vznik vyžaduje plánování, návrh a výrobní procesy.

Samovolný vznik strojů není podporován pozorovanými jevy ani zákony přírody."

Vtipné je, jak člověk věci a jejich podstatu, která se vymyká běžné zkušenosti, připodobňuje zkušenosti zažité. Dávno víme, že existují zákonitosti, které nejsou závislé na libovůli člověka a fungují i mimo jeho empirickou zkušenost. Zákony logiky tu například diskutující uplatňují často. Jenže  vychází-li závěr přísně logicky z premis neodpovídajícím skutečnosti, bude sice logicky správný, ale vůbec nemusí být v souladu s realitou. Proto je empirická zkušenost pro člověka a jeho praktický život tak důležitá. Proto z ní vycházejí vědci. Na základě matematiky a logiky vypočítali a objevili mnohé z toho, co se jim empiricky podařilo potvrdit mnohem později. Třeba Mendělejev v tom byl machr. Bůh je z tohoto hlediska (na rozdíl od všech svatých) dosud neempirická zkušenost. Víra byla a je spolehlivou cestou jeho poznání. I když už v minulosti proběhlo množství pokusů dokázat existenci Boha logicky, chce-li to někdo dělat jako vědci, čeká ho ještě pořádná porce práce. Chce-li na to jít přes víru, má oproti tomu obrovkou výhodu, protože může už teď mít jasno. Takže - existence nebo neexistence strojů je pro věřícího v diskusi nepodstatná a pro člověka bez víry problémem neprovedeného empirického důkazu Boha. Logika je jen nástroj, který můžete nakrmit ledasčím. Ale jestli je každý tvůrce (třeba strojů) zároveň Bůh, jestli to připustíme, může mít autor argumentů o strojích jasno i bez víry. Já teď vyrobil boudu pro psa a i ona je v mém empirickém světě důkazem svého tvůrce. Ale asi bych kvůli tomu nechtěl věřit ve své božství.  Jako, nebylo by to špatný. Zatím mně ale bude stačit, že jsem bohem pro svého psa……

Anonym (St, 31. 7. 2024 - 14:07)

"Chce-li na to jít přes víru, má oproti tomu obrovkou výhodu, protože může už teď mít jasno."

Jasno má, ale to neznamená, že má pravdu. Pokud věřím, že bůh neexistuje, tak mám jasno úplně stejně jako ty. Takže kde je ta "výhoda"?

Reklama

Přidat komentář