Kyselina listová - záruka dobré nálady - komentáře

přejít na článek

První příspěvky v diskuzi

reagovat 18.12.2004 18:10 - blazicek

Kyselina listová je skutočne potrebná, ale nie všetky Vami uvádzané informácie sú pravdivé. Napr. aminokyselinu metionín získavame z potravy ( napr.z mäsa). Vegetariáni získavajú menej metionínu (len cca 1/3 zo zeleniny). A to je dobre, pretože z metionínu vzniká (cez SAM, SAH) homocysteín a ten je vo veµkej koncentrácii škodlivý (ak ho je viacej ako 12 umol/l krvi vzn. výrazné riziko karidovaskulárnych ochorení). Takže pozor na metionín. Ak je dostatok vitamínov (B12 a kys. listovej) tak sa homocysteín mení na metionín. Kys.listová je kosubstrát a vit. B12 je kofaktor tejto enzymatickej reakcie. Denná dávka kys. listovej by mala byť viacej ako 200 mikrogramov, optimálna 400 mikrogramov. Treba však upozorniť vegánov na doplnenie si výživy vitamínom B12. Asi 70% vegánov má málo vitamínu B12 a preto majú vysokú koncentráciu homocysteínu. Teraz bola hospitalizovaná na neurologickej klinike jedna pani z vegánskej rodiny a mala homocysteín viacej ako 100 mikromol/l. Mala závažné neurologické problémy. Po preliečení vitamínov B12 sa stav výrazne upravil a aj hodnota homocysteínu sa " normalizovala". Kyseliny listovej majú vegetariáni aj vegáni dostatok (viacej ako 30 nmol/l.
Pri vysokom príjme metionínu je však veµmi potrebný aj pyridoxín (B6), lebo homocysteín sa odbúrava tzv. transulfuračnou cestou až na cysteín a práve B6 je kofaktor CBS (cystationbetasyntázy). Takže vegetarínstvo áno, ale treba doplňovať B12. Avšak pri vegánstvo treba nutne!!! brať doplnok výživy s obsahom vitamínu B12, aby sa predišlo neurologickým komplikáciám. Ak máte záujem pozrite si Cor Vasa 2002, 2003, Časopis Lek. českých 2003 atď.

reagovat 27.9.2006 22:16 - Ella

Prečítala som si odborné info, dopad je neurologický. Je ešte aj nejaký negatívny dopad metabolický alebo iný. Ďakujem.

reagovat 8.2.2007 11:38 - Johanka

Začala jsem se léčit na anémii, zjištěn nedostatk železa, vit. B12 a kys. listové v krvi. Ovšem podání kys.listové ve formě tablet mi způsobilo anafylaktický šok. Už asi rok mám chronickou kopřivku, zatím jsem neznala jejího původce, nyní se tedy ukazuje, že jde s největší pravděpodobností o alergickou reakci právě na kys. listovou. Nejsem ani vegan, ani vegetarian, je mi 41 let. Takže teď babo raď - jak vylepšit krevní obraz ? Užívám železo a vit.B12 v injekční formě, ale ta kys. listová by zřejmě byla potřebná taky...

reagovat 14.3.2007 09:11 - blazicek

Johanka,

ak nemôžete syntetickú kys.listovú, môžete častejšie jesť redkvičku (100g obsahuje 360 mikrogramov kys.listovej). Treba jesť častejšie fazuµu, šošovicu, hrach, špenát, kuraciu pečienku atď. U Vás treba najprv presne stanoviť o akú anémiu sa jedná (makrocytárna - vysoký stredný priemer erytrocytu - nedostaok B12 a kys.listová), alebo mikrocytárna - nízky stredný priemer erytrocytu- nedostatok železa). Treba to presne stanoviť a podµa toho nasadiť liečbu. V každom prípade veµmi dobrý zdroj železa sú čučoriedky (borúvky).

reagovat 30.5.2007 07:45 - iveta

prosím, poraďte, kde najdu kyselinu listovou? V jakých potravinách?

Pokračovat na prvních deset příspěvků v diskusi

Poslední příspěvky v diskuzi

reagovat 11.8.2010 20:31 - Ivana

No a co my,co nejsme těhotné? Taky je to dobrý?

reagovat 4.9.2010 11:52 - Hanka

No a co my,co nejsme...

No ja ten FolGravid zacala brat prave pred tim nez jsem otehotnela, coz se pak podarilo po nejakych 2 mesicich... urcite to neni zaruka jak pocit, ale urcite to neuskodi

reagovat 6.12.2010 01:23 - André

Kyselina listová je taky v brokolici, ne?

reagovat 11.8.2013 17:20 - Alík

Acidum folicum 10 mg

potřebuji sehnat, zbyla někomu????děkuji...

vím, že je na předpis:-)

reagovat 18.4.2016 13:06 - Louis

Kyselina listová je taky v...

I ve špenátu, salátu a spol...

Pokračovat na poslední stránku příspěvků v diskusi

Přidat příspěvek

 

Reaguji na komentář - nereagovat

* *