Héra: bohyně žárlivosti
Když se díváme okem básníka, můžeme poznat, že u vládce vesmíru to má určitý smysl, když chce mít erotický kontakt se vším na světě.Jaké by to však bylo stát se manželkou takové nespoutané touhy Řečeno lidskými slovy, by to bylo něco podobného jako být milenkou umělce nebo politika nadaného charismatem, které z něj dělá světového vůdce. Jak by někdo mohl mít za muže touhu dosahující kosmických rozměrů, aniž by se cítil neustále ohrožen?
Je kuriózní, že manželka nejvyššího boha je v řecké mytologii známá především svou žárlivostí. Není to královna, která se stará o utrpení svých poddaných. Nezosobňuje absolutní krásu, která doplňuje absolutní moc. Je to vrtkavá, rozzuřená, oklamaná a násilná žena. Héřin vztek je odstínem její žárlivosti stejně tak, jako je chtíč jedním z tónů Diovy světovlády.
Zdá se, že žárlivost je pro udržení života a kultury stejně důležitá jako Diova rada a politická moc. Zeus, který řeší základní otázky existence a slouží jako původní "bůh otec", touží po každé jednotlivosti ve světě, kterému vládne. Zatímco jeho touha směřuje do světa, Héřin hněv stojí ve službách domova, rodiny a manželství.
Jejich napětí je jin a jang domova a světa, napětí mezi "námi" a "druhými". On je extrovertní, ona je introvertní. Erotická kreativita vytváří svět, žárlivost chrání srdce a nitro. Kdybychom nepropadali žárlivosti, stalo by se příliš mnoho událostí, bylo by prožito příliš mnoho životů, bylo by navázáno příliš mnoho vztahů bez jakéhokoliv prohloubení. Žárlivost slouží duši tím, že požaduje nějaké meze a reflexi.
V kultuře, oceňující individuální svobodu a volbu, je touha vlastnit součástí stínu, je to však touha skutečná. Žárlivost je uspokojena skutečným spojením s druhou osobou. Toto spojení však vytváří přísné požadavky. Chce po nás, abychom milovali oddanost a závislost, riskovali nesnesitelnou bolest odloučení a nalezli naplnění v partnerském vztahu - což je Héřin tradiční atribut.
Zdroj: Thomas Moore - Kniha o duši, nakladatelství Portál
- Odpovědět
Pošli odkaz