BĚH

První příspěvky v diskuzi

reagovat 22.10.2002 15:04 - Klára

Rozhodla jsem se začít běhat. Pro dobtou kondici a hlavně bych chtěla trochu zhubnout.

Máte někdo zkušenosti, jako jak dlouho je dobré běhat nejméně km, nebo minut a naopak kolik je moc, aby nenastaly zdravotní problémy?

Případně mě také zajímá, která obuv je na běh nejlepší mám boty značky Acisc (snad jsem to napsala správně:-)

Pište.

Zdraví Klára'

reagovat 24.10.2002 17:32 - Charlie

Ahoj Klaro, gratuluji k rozhodnuti behat. Jen bych te rad upozornil, ze "beh pro..." (kondici, zhubnuti apod.) ti nikdy neprinese to, co ti muze nabidnout "beh pro beh samotny". Samozrejme nelze vyloucit, ze az opravdu zacnes behat a vypestujes si na beh navyk ("pozitivni zavislost"), tak pokud tomu budes otevrena, sama prijdes na to, ze v behu samotnem se skryva prilis krasy na to, aby se dal provozovat "jen" pro "zdravi", "kondici", "stihlost"..., resp. pochopitelne ze se da, ale o moc by ses ochudila.

Zpusob behu (chces-li treninku) plne zavisi na tom, ceho chces docilit. Pro zvyseni trenovanosti srdce, plic a obehove soustavy (tzv. kardiopulmonarni vykonnost) a vzhledem k tebou uvadenym cilum bych ti (pro zacatek) doporucil behat rovnomernym tempem po dobu 40-50 minut tak, aby se tva tepova frekvence drzela na urovni cca 130-150 tepu za minutu. Neni tedy az tak dulezite, kolik kilometru ubehnes, jako spis jakym tempem a po jakou dobu bezis. Pokud bude tva tepova frekvence nizsi nez 130 tepu za minutu (tj. pobezis moc pomalu), nebude mit tve usili dostatecny treninkovy efekt. Pokud naopak pobezis moc rychle (> 150 tepu za minutu), budes se pri behu trapit (budes prilis zadychana), coz by te mohlo od dalsiho behani odradit, nevydrzis bezet dostatecne dlouho, nehlede na to, ze z hlediska napr. odbouravani tuku je takovy trenink rovnez malo efektivni. Uvedene hodnoty tepove frekvence predstavuji pomerne velke rozmezi a jsou navic pouze orientacni, hodne zalezi na aktualni trenovanosti. Doporucuji ti vyzkouset, co zrovna tobe bude z dlouhodobeho hlediska nejlepe vyhovovat. Nekdy se take doporucuje behat tak, abys byla schopna pri behu pomerne souvisle mluvit (napr. rozmlouvat se "spolubezcem"). Tento trenink bys mela opakovat pravidelne 3x az 4x tydne (samozrejme rovnomerne rozlozeny do dnu v tydnu). Co se tyce denni doby, nekomu vyhovuje behat spise rano (na lacno - odlehceny travici trakt), nekdo preferuje naopak odpoledne ci vecer (lepsi prokrveni svalu a kloubu), ale opet je to otazkou spise casovych moznosti a individualniho vkusu.

Zdravotni rizika pri rozumne pestovanem behu nejsou velka a omezuji se (vyloucime-li napr. vrozene srdecni vady - pro tvuj klid doporucuji nechat si zamer behat "posvetit" tvym lekarem) vicemene na zraneni pohyboveho aparatu, kterym se da pomerne dobre predchazet primerene volenou zatezi a dukladnym ROZCVICENIM (z vlastni zkusenosti vim, ze dukladna rozcvicka nezanedbatelne setri klouby!), tj. cca 10-15 minut spravne provadenych mobilizacnich (maji za cil prokrveni svalu, vnitrnich organu a "promazani" kloubu) a protahovacich cviku (predchazeji svalovym zranenim - natazeni, natrzeni svalu).

Myslim si, ze role obuvi (casto primo znacky) se ponekud precenuje. Mnohem dulezitejsi je podle mne zvolit si vhodny teren (pokud tu moznost samozrejme mas) - mekka lesni pesina se s asfaltem ci betonem pochopitelne neda srovnavat. Pokud si poridis primerene kvalitni obuv urcenou pro beh (poznas hlavne podle nizke hmotnosti), nemusis ani investovat zadne horentni sumy do "zarucenych" znacek - co si budeme povidat, i sportovni obuv je hlavne o snaze vyrobce prodat a nezridka se plati pouze za znacku, aniz by nejruznejsi patentovana reseni zrovna te a te "zazracne" boty predstavovala nejaky vyrazny prinos pro zdravi a komfort behu.

Jak z vyse uvedeneho asi sama vidis, problematika behu (pokud ji chces opravdu porozumet a ne se do ni jen neangazovane vrhnout) je pomerne rozsahla. Kazdopadne ti doporucuji si o behu i neco precist, at uz v knizkach nebo na Internetu. Ziskas tak urcite spoustu cennych informaci, ktere jiste zurocis v podobe radostnejsiho a efektivnejsiho trenniku. Preji ti hodne krasnych chvil pri behani!

reagovat 1.10.2004 11:22 - Ali

Ahoj Kláro, já běhám hrozně let, v podstatě je to už pro mne droga. Někdy se nechce úplně hrozně, ale prostě jsem si řekla, že minimálně čtyřikrát až pětkrát týdně musím jít. Neběhám žádný "láce", max. tak 45 minut, kopcovitý, měkký terén. Ten pocit po doběhnutí za to opravdu stojí. Navíc oceňuji i to, že to je sport úsporný: jak finančně, tak časově. Žádné převlékání, dojíždění, vstupné... Mám sport v přírodě raději, takže mi to vyhovuje. Co se obuvi týče, souhlas s předchozím příspěvkem: kup si boty lehké, počítej s tím, že pravidelným běháním se zničí odpružovací části v patě, tak za rok je určitě musíš vyměnit, ale to je vše. Jinak běhat se dá fakt za každého počasí, budeš i více otužilá a odolná nemocem. Jenom doporučuji!'

reagovat 2.10.2004 14:56 - saba

Ahoj Klaro,
delka doby behani je omezena pocitem "dokud se ti chce". Nema cenu se proti tomu stavet. Co se tyce obuvi-nejlepsi jsou tenisky jakekoli znacky. V zabkach se beha dost blbe.

reagovat 24.11.2004 18:34 - Vika

Ahoj všem, já se taky chystám začít pravidelně běhat, jen co se vyléčím z chřipky. (A dám si pak ještě pár dnů na zotavenou.) Celé dny totiž jenom sedím za počítačem a nemám ŽÁDNÝ fyzický pohyb - jezdím tramvají třeba i jen jedinou zastávku, než abych musela jít pár minut pěšky, a už jsem tak zchoulostivěla, že jsem pořád nemocná. Jsem ale totálně nesportovní typ (taková ta holka, co dát pod skleněný zvoneček a doufat, že se pod ním samovolně nerozpadne :-), tak doufám, že se mi to podaří.
Ale chci se zeptat - 45 minut běhu mi přijde hrozně moc - kolik je tedy minimum, pod které bych neměla jít? Už se vidím, jak poprvé vyběhnu, oběhnu barák a znechuceně se zas vrátím domů...'

Pokračovat na prvních deset příspěvků v diskusi

Poslední příspěvky v diskuzi

reagovat 3.6.2018 22:05 - Tolkien

Běh je asi do určité váhy,protože pak už to není běh,ale snaha o překročení fyzikálních zákonů. V 1G opravdu nejde skákat u bagáží jako na měsíci ve skafandru s dvěma kyslíkovými bombami na hřbetě.Sorry jako.Jo takové 0,2G to vám vyskočím dva metry do vzduchu se svým metráčkem a něco.
Nebo mi dejte další páry nohou jako pavoukovi.
A to co běhají se 100kg jsou nadopovaní a odskáčou to jak to tady někdo psal spíše dříve než později na kosterně vazivově-chrupavčitém aparátu.

reagovat 3.6.2018 22:27 - Běžec

Já běhám a mám 114 kg. Teda spíš střídám běh a chůzi. Na klouby to asi není nic moc, ale lepší než se nehýbat vůbec, to je ještě horší. Na kole občas vyjedu, ale nebaví mě to moc často.

reagovat 20.6.2018 21:48 - Renata

I bez pomoci chuze je dobry na spalovani :)

reagovat 22.6.2018 20:50 - evca

Rychla chuze muze nekdy dat cloveku vice nez vytrvaly beh, vsak si to zkuste ve fitku zvednete trosku pas a bezte rychlou chuzi..

reagovat 23.6.2018 21:15 - mirka

s nikym nebehejte, vemte si tenisky a obleceni jdete do fitka na pas ci ven. nic jednodussiho neni

Pokračovat na poslední stránku příspěvků v diskusi

Přidat příspěvek

 

Reaguji na komentář - nereagovat

* *